Käsikirjoituksen punainen lanka?

Keskustele sarjan jaksoista ja tuotannosta

Valvoja: zapoing

Käsikirjoituksen punainen lanka?

ViestiKirjoittaja Fiti Martinez » Su Helmi 17, 2008 3:50

Usein olen seurannut muilla palstoilla kiivasta keskustelua siitä, että mikä oli alunperin ideana ja mitkä ideat ovat jalostuneet sarjan jatkuessa?

Yksi fakta lienee se, että nämä miehet ovat alusta lähtien kirjoitettu vähän tyhmänpuoleisiksi ja ideana on ollut heidän jatkuva toilailu, mitä onkin sarjassa kiitettävästä toistettu jaksosta toiseen.

Sarjan naiset on taas kirjoitettu vahvoiksi persooniksi ja viisaammiksi kuin miehet, tämä toistuu mielestäni myös näissä uusissa naisissa, jotka ovat tulleet poistuneiden tilalle.

Sivuhenkilöt, kuten lasten kaverit, väliaikaiset rakkaudet ja aikuisten ystävät hoisivat asiansa hyvin, mutta olivat oikeastaan aika "seinäruusuja" :)

Sitten on nuorten rakkaustarinat ykkösenä tietysti Marcos ja Eva ja sitten Raul ja Africa sekä Tete ja Guille.

Näistä rakkaustarinoista Marcos ja Eva on varmasti ollut alusta asti suunniteltu siten, etteivät he heti pääse yhteen, oikeastaanhan vasta heidän viimeisissä jaksoissaan heidän tarinansa sai kliimaksin. Raulin ja African rakkaustarina oli vain vähän kuin täytteenä edelliselle.

Kuuma peruna lienee tuo Teten ja Guillen rakkaustarina... Tiedän hyvin, että täällä keskustelussa ja suomalaisissa serranofaneissa esiintyy asiasta kahta eri kantaa. Eli oikeastaan tärkein kysymys tässä viestissäni on se, että oliko Teten ja Guillen tarina suunniteltu jo ennen sarjan alkua vai jalostuiko idea vasta sarjassa lopulliseen muotoonsa?
Avatar
Fiti Martinez
Kenttäylläpitäjä | PAK 2022 -pääsarjamestari & SPK:n Veikkaajakeisari 2022 & Viikon 25 aktiivin käyttäjä
Kenttäylläpitäjä | PAK 2022 -pääsarjamestari & SPK:n Veikkaajakeisari 2022 & Viikon 25 aktiivin käyttäjä
 
Viestit: 150419
Liittynyt: Su Marras 25, 2007 7:34
Paikkakunta: E-Suomi

Re: Käsikirjoituksen punainen lanka?

ViestiKirjoittaja Huurre » Su Helmi 17, 2008 4:29

- -
Viimeksi muokannut Huurre päivämäärä Ma Joulu 08, 2008 7:18, muokattu yhteensä 1 kerran
Huurre
Diego Serrano
 
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Marras 26, 2007 2:21

ViestiKirjoittaja S-T » Su Helmi 17, 2008 4:53

Joo, mut nyt sä sanoit ite ekaks sen "korvikkeen" 8)

Mut kyl musta edelleenkin totuus on se, että ei siitä ollu tietookaan ekassa kaudessa tai ainakaan siitä ei ollu tietoo siten, että sitä ois tuotu esiin tarkotuksella :P
JUMALA ARMAHTAA, PALSTAMESTARI EI!!!
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
S-T
Emeritus Pääylläpitäjä | K. vs. T XI -mestari [11/11] & PVT 2022 KRISTALLITRIPLA & VK I 2022 & SST II 2022 & SPKFAK 2022 & PB 2022 -pääsarjamestari & VT 2022 [+VTJ] & KN 2022 & SPT 2022 & SPK 100 - 2022 & Viikon VF
Emeritus Pääylläpitäjä | K. vs. T XI -mestari [11/11] & PVT 2022 KRISTALLITRIPLA & VK I 2022 & SST II 2022 & SPKFAK 2022 & PB 2022 -pääsarjamestari & VT 2022 [+VTJ] & KN 2022 & SPT 2022 & SPK 100 - 2022 & Viikon VF
 
Viestit: 289102
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 3:56

ViestiKirjoittaja MariTere » Su Helmi 17, 2008 5:24

Luulempa että T&Gu:n tarina keksittiin varmaan siinä kun 4 kautta tehtiin.
Kuva
Kuva
Avatar
MariTere
KvinttiDiego
 
Viestit: 9233
Liittynyt: La Tammi 12, 2008 4:34

ViestiKirjoittaja Huurre » Su Helmi 17, 2008 6:10

S-T kirjoitti:Joo, mut nyt sä sanoit ite ekaks sen "korvikkeen" 8)

Pitihän se mainita, enneku joku muu kerkeää :)
Huurre
Diego Serrano
 
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Marras 26, 2007 2:21

ViestiKirjoittaja Addicti » Su Helmi 17, 2008 6:12

Mun mielestä T&G:n suhdetta on alettu pohjustaa ellei jo ensimmäisellä niin viimeistään toisella kaudella. Esimerkkeinä toiselta kaudelta jakso jossa Tete ja Guille sokkoleikissä, tosin eivät ilmeisesti tarkoituksella, ja myöhemmin vilkuilevat toisiaan samalla kun tekevät läksyjä. Toinen esimerkki löytyy kolmannelta kaudelta jaksosta missä Tete käskee Guillen vietellä Lorena ja Guille välttämättä haluaa että Tete opettaa hänät suutelemaan.
Addicti
 

ViestiKirjoittaja Addicti » Su Helmi 17, 2008 6:13

Jäi sana pois äskeisestä viestistä. Eli Tete ja Guille suutelu sokkoleikissä
Addicti
 

ViestiKirjoittaja Huurre » Su Helmi 17, 2008 6:17

Jeps. Kuten minäkin (ilman esimerkkejä tosin) mainitsin, niin viitteitä suhteelle löytyy. Myöskin on kaikki hameen alle vilkuilut sun muut.
Huurre
Diego Serrano
 
Viestit: 1232
Liittynyt: Ma Marras 26, 2007 2:21

ViestiKirjoittaja kkiljun » To Huhti 10, 2008 1:47

Oon ittekin huomannu, että sarjassa on ollut aina niin että joka jaksossa on kolme eri "tarinaa". Yleisesti yks on liittynyt Diegoon&Fitiin etc. toinen marcokseen ja Evaan ja kolmas teteen&guilleen tai sit joskus curroon.

Se Marcoksen ja evan juttu on aina niinku ollu jatkuva juoni. Diego&Fiti etc. on aina ollut enemmän niin että ne sotkee yhden jakson aikana jotain ja sit se elviää jakson lopussa.

Mun mielest Eva&Marcos-suhde on ollut alussa se pääjuoni.
Mut kyllä samalla oon samaa mieltä siinä, eetä teten ja guillen suhdetta on myöskin suuniteltu alusta alkaen Voi olla että käsikirjoittajat ajatteli, että teten ja guillen suhde alkaa hitaammin ja klimaksi tulee myöhemmin. Ja ehkä ne ajatteli myös, että niin kauan kun eva&marcos on solmussa niin teten&gguillen suhdetta ei ihan päästetä täyteen liekkiin. Ja ne on varmasti ajattellu, että teten&Guillen kohdalla tehdään suhteesta enemmän semmoinen hiljalleen kehittyvä juttu (vähän niin kuin everwoodissa Ephramin ja amyn välillä). Siitä ehkä on tullut monelle se "korvike"-suhteen kuva.

Mä itte henkilökohtaisesti pidän molemmista suhteista yhtä paljon. Tietysti alussa enemmän E&M:stä koska se oli enemmän tapetilla, mutta odotan innolla kesää ja niitä T&G-jaksoja. T&G:n kohdalla se on taas ollu hauskaa nähdä niitä pieniä merkkejä siellä täällä, joita on sitten pitäny itte huomata
(niin kuin J.K Rowling teki Harry&Ginny suhteen kanssa kirjoissaan).
Avatar
kkiljun
Kirjastodiego
 
Viestit: 8010
Liittynyt: Ma Marras 26, 2007 5:15
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja JCK » To Huhti 10, 2008 2:22

kkiljun kirjoitti:Oon ittekin huomannu, että sarjassa on ollut aina niin että joka jaksossa on kolme eri "tarinaa". Yleisesti yks on liittynyt Diegoon&Fitiin etc. toinen marcokseen ja Evaan ja kolmas teteen&guilleen tai sit joskus curroon.

Se Marcoksen ja evan juttu on aina niinku ollu jatkuva juoni. Diego&Fiti etc. on aina ollut enemmän niin että ne sotkee yhden jakson aikana jotain ja sit se elviää jakson lopussa.

Mun mielest Eva&Marcos-suhde on ollut alussa se pääjuoni.
Mut kyllä samalla oon samaa mieltä siinä, eetä teten ja guillen suhdetta on myöskin suuniteltu alusta alkaen Voi olla että käsikirjoittajat ajatteli, että teten ja guillen suhde alkaa hitaammin ja klimaksi tulee myöhemmin. Ja ehkä ne ajatteli myös, että niin kauan kun eva&marcos on solmussa niin teten&gguillen suhdetta ei ihan päästetä täyteen liekkiin. Ja ne on varmasti ajattellu, että teten&Guillen kohdalla tehdään suhteesta enemmän semmoinen hiljalleen kehittyvä juttu (vähän niin kuin everwoodissa Ephramin ja amyn välillä). Siitä ehkä on tullut monelle se "korvike"-suhteen kuva.

Mä itte henkilökohtaisesti pidän molemmista suhteista yhtä paljon. Tietysti alussa enemmän E&M:stä koska se oli enemmän tapetilla, mutta odotan innolla kesää ja niitä T&G-jaksoja. T&G:n kohdalla se on taas ollu hauskaa nähdä niitä pieniä merkkejä siellä täällä, joita on sitten pitäny itte huomata
(niin kuin J.K Rowling teki Harry&Ginny suhteen kanssa kirjoissaan).


Erittäin hyvin kirjoitettu kkiljun, olen kanssasi samaa mieltä. :)

Minustakin tuota Teten ja Guillen suhdetta on pohjustettu rauhalliseen tahtiin jo melkein alusta asti. Heidän jatkuvan kähinöintinsä ekoilla tuotantokausilla voi myös tulkita jonkinlaisena merkkinä. Tekijöillä ei ollut syytä kiirehtiä heidän suhteessaan, kun oli Marcos ja Eva. Olisihan se kieltämättä ollut aika outoa, jos sekä Tete ja Guille että Eva ja Marcos olisivat seurustelleet sarjassa yhtä aikaa. Siinä sitä olisikin ollut Diegolle kunnolla insestiä. :D Marcosin ja Evan väistyttyä Guillen ja Teten romanssille avautui tilaa, mutta tuohon "korvike" nimitykseen on vaikea sanoa mitään.
JCK
TuplaDiego
 
Viestit: 2622
Liittynyt: Pe Maalis 07, 2008 3:16

ViestiKirjoittaja Make » To Huhti 10, 2008 2:37

JCK kirjoitti:
kkiljun kirjoitti:Oon ittekin huomannu, että sarjassa on ollut aina niin että joka jaksossa on kolme eri "tarinaa". Yleisesti yks on liittynyt Diegoon&Fitiin etc. toinen marcokseen ja Evaan ja kolmas teteen&guilleen tai sit joskus curroon.

Se Marcoksen ja evan juttu on aina niinku ollu jatkuva juoni. Diego&Fiti etc. on aina ollut enemmän niin että ne sotkee yhden jakson aikana jotain ja sit se elviää jakson lopussa.

Mun mielest Eva&Marcos-suhde on ollut alussa se pääjuoni.
Mut kyllä samalla oon samaa mieltä siinä, eetä teten ja guillen suhdetta on myöskin suuniteltu alusta alkaen Voi olla että käsikirjoittajat ajatteli, että teten ja guillen suhde alkaa hitaammin ja klimaksi tulee myöhemmin. Ja ehkä ne ajatteli myös, että niin kauan kun eva&marcos on solmussa niin teten&gguillen suhdetta ei ihan päästetä täyteen liekkiin. Ja ne on varmasti ajattellu, että teten&Guillen kohdalla tehdään suhteesta enemmän semmoinen hiljalleen kehittyvä juttu (vähän niin kuin everwoodissa Ephramin ja amyn välillä). Siitä ehkä on tullut monelle se "korvike"-suhteen kuva.

Mä itte henkilökohtaisesti pidän molemmista suhteista yhtä paljon. Tietysti alussa enemmän E&M:stä koska se oli enemmän tapetilla, mutta odotan innolla kesää ja niitä T&G-jaksoja. T&G:n kohdalla se on taas ollu hauskaa nähdä niitä pieniä merkkejä siellä täällä, joita on sitten pitäny itte huomata
(niin kuin J.K Rowling teki Harry&Ginny suhteen kanssa kirjoissaan).


Erittäin hyvin kirjoitettu kkiljun, olen kanssasi samaa mieltä. :)

Minustakin tuota Teten ja Guillen suhdetta on pohjustettu rauhalliseen tahtiin jo melkein alusta asti. Heidän jatkuvan kähinöintinsä ekoilla tuotantokausilla voi myös tulkita jonkinlaisena merkkinä. Tekijöillä ei ollut syytä kiirehtiä heidän suhteessaan, kun oli Marcos ja Eva. Olisihan se kieltämättä ollut aika outoa, jos sekä Tete ja Guille että Eva ja Marcos olisivat seurustelleet sarjassa yhtä aikaa. Siinä sitä olisikin ollut Diegolle kunnolla insestiä. :D Marcosin ja Evan väistyttyä Guillen ja Teten romanssille avautui tilaa, mutta tuohon "korvike" nimitykseen on vaikea sanoa mitään.


Kiitos molemmille loistavista mielipiteistä 8) Minä odotan myös itse todella innolla tulevia kesän jaksoja, erityisesti Teten ja Guillen suhdetta :wink:
Kuva
Make
Mestarien finaali 2020 -suunnitteluokan mestari [x4] & Vuoden 2020 parhaan avatarin suunnittelija
Mestarien finaali 2020 -suunnitteluokan mestari [x4] & Vuoden 2020 parhaan avatarin suunnittelija
 
Viestit: 15645
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 8:33
Paikkakunta: Tuusula

ViestiKirjoittaja kkiljun » La Tammi 10, 2009 9:13

On tässä taas tullut mietittyä ajan kuluks vähän tän sarjan juonen punaista lankaa, varsinkin ennen nukkumaan menemistä :D . Niinkun on tossa edellisessä viestissäkin oon jo huomioinu, niin sarjassa on selvästi joka jaksossa kolme eri juonikuviota. Säänöissä on tietysti aina poikkeus, tässä tapauksessa jakso 68, eli evan ja marcoksen hääjakso. Siinä jaksossa kaikki pyöri niiden häiden ympärillä.

Ja ne juonikuviot niin kuin tuolla jo mainitsin littyy aina yks aikuisiin, yks E&M:n ikäpolveen ja viimenen nuorenpien lapsien elämään. Normaalisthan ne aikuiset tekee vaan jotain jakson ajan ja that´s it. Poikkeuksena on vamaan se fitin sijoitussotkut ja välirikot d&l:n ja F&C:n välillä.

E&M:n sukupolven kohdalla on varmaan ihan sama juttu. Nillä on ollut myös joitain yhden jakson juonikuvioita, mutta suurin osa on aina liittynyt kyseisen parin suhteeseen, olkoon nyt E&M tai R&A.

teten ja guillen kohdalla sama asia kuin evalla ja marcoksella, eli joitakin yhden jakson juonikuvioita ja sit sitä jatkivaa kehitystä.

Currolla on kyllä sitten ollut vaan yhden jakson juttuja.

Eli tällästä tullut näin pimeinä ja kylminä, joskus myös kosteina talviiltoina ajateltua.

Pitipä tähän vielä lisätä, että selvästi evan ja marcoksen suhteen asema tärkeänä juonikuviona tuli just siinä hääjaksossa esille. Suhde oli niin tärkeä sarjassa, että siin hääjaksosta piti tehdä poikkeus tavalliseen. Olihan se jakso sen suhteen huipennus, jos siitä viidennen tuottiksen jaksoa ei lasketa. Se
Viimeksi muokannut kkiljun päivämäärä Su Tammi 11, 2009 9:09, muokattu yhteensä 1 kerran
Banneri, joka rikkoi SPK -foorumin mittasääntöjä, poistettu Operatiivisen ylläpidon toimesta!
Myös toinen poistettu, merkkirajan takia.
Myös kolmas poistettu, merkkirajan takia.

LOS SERRANOS- HASTA SIEMPRE
Avatar
kkiljun
Kirjastodiego
 
Viestit: 8010
Liittynyt: Ma Marras 26, 2007 5:15
Paikkakunta: Helsinki

ViestiKirjoittaja ongelmalapsi » Su Tammi 11, 2009 1:28

Viestin sisällön tyhjentänyt Moderaattoripäällikkö Serrano-4ever
EERTKRTYIUOPÅPOHYJUTREGFHJUPÅÖOIUYTDSGFAIOGHAEIPGIJÖPwrg
ongelmalapsi
Guillermo Serrano
 
Viestit: 444
Liittynyt: To Heinä 03, 2008 10:06

ViestiKirjoittaja churro1 » Su Helmi 21, 2010 6:26

Ensimmäisellä tuotantokaudella (1x07) Tete moittii Guillen käytöstä Serranojen sisäpihalla ja heittää ivallisen kysymyksen: "Kukahan tuollaisenkin huolii?" Guille huikkaa siihen ennen kuin poistuu ovesta: "Odotapas vaan."

Ylläolevat vuorosanat vaikuttavat tarkkaan suunnitelluilta eivätkä voi olla tuosta vain vasemmalla kädellä huitaistuja. Käsikirjoittajilla on täytynyt olla jo sarjan alussa jonkinlainen suunnitelma siitä, että myös nuoremmat puolisisarukset pannaan jossakin vaiheessa seurustelemaan keskenään ja tuotantoporukka on piruuttaan ujuttanut vuorosanoihin pienen vihjeen tulevasta. Tapa, jolla se tehdään, sopii sarjan käsikirjoittajien kujeilevaan tyyliin.
Avatar
churro1
Maria Teresa Capdevila Gómez
 
Viestit: 560
Liittynyt: La Joulu 12, 2009 4:15

ViestiKirjoittaja Evilman » Ma Helmi 22, 2010 11:58

kkiljun kirjoitti:Ja ne juonikuviot niin kuin tuolla jo mainitsin littyy aina yks aikuisiin, yks E&M:n ikäpolveen ja viimenen nuorenpien lapsien elämään. Normaalisthan ne aikuiset tekee vaan jotain jakson ajan ja that´s it. Poikkeuksena on vamaan se fitin sijoitussotkut ja välirikot d&l:n ja F&C:n välillä.


Tuossa lainauksessa kkiljun sanoi aika hyvin, mitä itsekin olisin sanonut.

Itse uskoisin, että käsikirjoittajat lähtivät alunperin kirjoittamaan sarjaa, joka sopii monille. Siksi alussa kuviot olisi voitu luokitella näin: lapset, nuoret ja aikuiset. Lapsiin siis kuului tuolloin Teté, Guille, Curro, näiden kaverit yms. siihen ikäpolveen kuuluvat, nuoriin Marcos, Eva, Raúl, Chuky yms. siihen ikäpolveen kuuluvat sekä sitten aikuisiin tietty Diego, Lucia, Fiti, Candela, Santi yms. siihen ikäpolveen kuuluvat. Täten siis varmistettiin, että jokaisen ikäpolven katsojalle olisi jotain. Katsoja "löytää" jotain itselleen. Siksi tällainen jaottelu.

Linjaa pidettiin suhteellisen hyvin loppuun saakka, vaikka porukat olivatkin vanhentuneet. Tetéä ja Guillea voi kyllä pitää Marcosin ja Evan korvikkeena, sillä siinä T&E "siirtyivät" seuraavaan lohkoon eli nuoriin. Täten he olisivat "korvike", joka on periaatteessa väärä sana kuvaamaan tätä, mutta korvaajiahan ne myös olivat.

Tetén ja Guillen tarinaa luultavasti pohjustettiin, mutta ei todellakaan kaavailtu alusta asti. Pohjustamisella pidettiin ovet auki sille mahdollisuudelle, että he alkavat seurustelemaan. Itse kuvio tuli kynäilijöiden mieleen todennäköisesti silloin, kun sarjaan piti keksiä äkkiä jotain uutta, sillä sarja oli saamassa jatkoa ja nuorille ei olisi ollut mitään sen suurempaa. Viidennellä kaudella tosin olin jo paljon nuorille suunnattua, vaikkakin sinne olisi voinut laittaa myös sellaisen luokan kuin "nuoret aikuiset".
Kuva
Kuva
Avatar
Evilman
HYPERDIEGO
 
Viestit: 29768
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 5:51
Paikkakunta: Kuu

Seuraava

Paluu Jaksot ja tuotanto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa