Jakso 01x13: Hyvät neuvot kalliit

Keskustele sarjan jaksoista ja tuotannosta

Valvoja: zapoing

Jakso 01x13: Hyvät neuvot kalliit

ViestiKirjoittaja kkiljun » Su Huhti 10, 2011 7:58

Jakso 13: Hyvät neuvot kalliita (La guerra de los Mártinez)


Kuva

Ensimmäisen tuotantokauden viimeisessä jaksossa selvitellään aviosotkuja, ajetaan feministien asiaa, ja lauletaan kilpaa tytöstä.

Avioliiton pelastusoperaatio


Fiti ja Candela ovat Fitin emämunauksen takia välillisessä asumuserossa. Parin satunnainen tapaaminen Serranoilla ei suju hyvin, mutta pieni kipinää on kuitenkin nähtävissä. Seuraavana aamuna molemmat soittavat Diegolle ja Lucialle ja kyselevät miten tilanteessa pitäisi edetä. Tavernassa Fiti esittää Santille olevansa tyytyväinen tilanteeseen. Hänellä on mahdollisuus elää vapaata elämää ja vaikkapa nostaa jalat pöydälle tai pitää haisevia sukkia sohvalla jos niin huvittaa. Fiti väittää myös Candelan haluavan hänet takaisin, ja sanoo olevansa itse vielä kahden vaiheilla asian suhteen. Auton menettäminen vaimolle kuitenkin, joten ei auta muuta kuin mennä asiaa Candelalta kysymään. Candela on kuitenkin samalla kannalla Fitin kanssa siitä, että erossa oleminen sopii molemmille. Autosta puhuminenkaan ei suju alkuunkaan, ja Diegon ja Lucian on riennettävä apuun pelastamaan riitapukarit toistensa kurkusta. Candela jopa melkein soittaa poliisille, Fitin yrittäessä ottaa auton omaan käyttöönsä. Illalla tappelupukarit jälleen kerran sattuvat samaan aikaa Serranoille, molempien valitellessa toisen röyhkeyttä omilla tahoillaan. Tietysti Fiti ja Candela kohtaavat Diegon ja Lucian estelyistä huolimatta lopulta toisensa. Riita tästä sen kuin vaan jatkuu. Parhaiden ystävien välinen riita alkaa viimein jo liikaa Diegoa ja Luciaa, ja päättävät kokeilla, jos eron uhka saattaisi riitelevän parin viimein takaisin yhteen. Seuraavana päivänä molemmat panevatkin suunnitelman täytäntöön. Molemmat ehdottavat, että eron valmistelu saisi toisen tulemaan järkiinsä. Pari ohjeet saaneena tavernassa, mutta tapaamisen lopputulos ei ole toivottu. Fiti ja Candela ovat tapaamisen jälkeen avioeron partaalla. Fiti esittää Diegolle, että kaikki meni niin kuin hän odotti, muuta illalla äijätrion ollessa Fitin lukaalissa mies murtuu. Fiti alkaa jo puhua itsemurhasta Diegon ja Santin yrittäessä kaikin voimin saada miestä toisiin ajatuksiin. Candela esittää omalla tahollaan parhain tilanteeseen tyytyväistä ihmistä, muuta uusien vaatteiden mennessä rikki murtuu täysin Lucian edessä. Candela jää Serranoille yöksi, ja kuulee Diegolta Fitin itsemurha-aikeista. Kolmikko ryntääkin heti Fitin asunnolle, missä he löytävät, Fitin talon katolta itsemurha-ajatukset mielessään. Candela saa kuitenkin miehen muuttamaan mielensä, vakuuttamalla tämän rakkauden määrästään ja sopii viimein välinsä ja alkavat ajatella yhteisiä lomasuunnitelmia.

Tämä juonikuvio oli minulle henkilökohtaisesti se vähiten kiinnostava jaksossa. Kuitenkin juonikuvio oli erittäin hyvin tehty, ja draamaa riitti vaikka millä mitalla. Lucian ja Diegon neuvot ja niistä tulleet lisäsotkut olivat hauskoja. Viimeinen kohta, missä Candela pelastaa Fitin tekemästä virhettä oli ehdottomasti yksi jakson hienoimmista ja koskettavimmista kohtauksista.

Feministit vastaan machomiehet

Santi toimii kesäloman aikana juniorijalkapallojoukkueen valmentajana. Joukkueessa on innokkaan mukana Guille, Boltsi ja kumppanit. Teteä ei moinen kiinnosta. Kuitenkin kaikki muuttuu, tytön nähdessä iki-ihana Fabion. Tyttö unelmoikin heti tanssista Fabion kanssa 80-luvun tanssihitin tahtiin. Tete on kuitenkin levoton, kun ei heti keksi miten lähestyä poikaa. Yolin avulla Tete saa selville, että Fabion pitävän jalkapalloilevista tytöistä, koska Fabion idoli on jalkapalloileva tyttö, Ronaldinha. Joten ei kuin mukaan Santin joukkueeseen. Kuitenkin Santilla vastaus on, jyrkkä ei. Hänen joukkueeseensa ei oteta tytönhupakkoja. Naistenlehteen kolumnia kirjottava Carmen saa vihiä asiasta, ja koska on aina valmiina kinaaman Santin kanssa asiasta kuin asiasta, julkaise lehteen kirjoituksen, jossa haukkuu Santin sovinistiseksi siaksi. Asia ei jää lehtileikkeleen tasolle, vaan Tete ja Carmen menevät jopa televisiohaastatteluun puhumaan asiasta. Naisten solvaukset ja Diegon suunnalta tuleva moittiminen lopulta kääntää Santin pään, ja hän ottaa Teten mukaan otteluun. Ottelussa tyttö ei saa ensimmäisellä puoliajalla, vaan jopa Boltsikin pääsee tytön sijaan pelaamaan. Boltsi kuitenkin ei jaksa enää toista puoliaikaa ja Santin on luvattava Tetelle, tämän saavan pelata. Puoliajalla tytöllä alkaa kuitenkin menkat ja Santi joutuu itselleen epämukavaan tilanteeseen eli lohduttamaan tyttöä. Lopulta Tete onnistuu tekemään pelissä maalin ja saakin Fabiolta jakson lopussa suukon poskelle ja pojan hikisen pelipaidan.

Tämä juonikuvio oli mielestäni jaksossa sitä toiseksi parhainta. Santin sovinistimielipiteitä oli hauska kuunnella, Carmen oli loistava omissa takaisinnäpäytyksissään. Teten yllättävä mielenmuutos jalkapallon suhteen ei ollut niin yllättävä asia. Kuitenkaan kovin vakavaksi Fabio-ihastus ei muodostunut. Hurmuripokaa ei tämän jakson jälkeen ole sarjassa nähty.

Onnea kilpailussa, epäonnea rakkaudessa

Paikallinen radiokanava on pitämässä kilpailua, johon kaikki halukkaat voivat osallistua. Marcos ei ole asiasta Evan painostuksesta huolimatta kiinnostunut. Velipuolen lahjakkuudesta vakuuttunut Eva kuitenkin lähettää pojan selän takana tämän kappaleen (1+1=7) kilpailuun ja se valitaan finaaliin. Juuri kun Evaan ihastunut Marcos on paljastamassa, valtavasta kiitollisuudestaan johtuen, Evalle tunteensa ovikello soi. Oven takana on kukas muukaan, kuin kaikkien rakastama hippimuusikko Barcelonasta, Joan Manuel. Eva tietysti yrittää heivata miehen heti ulos, mutta tämä väittää tuulleensa Madridiin samaisen musiikkikilpailun takia. Joan Manuel saa Carmenin liehittelyllään puolelleen ja rahat juna-asemalla menettänyt rastapää annetaan jäädä asumaan Serranoiden nurkille. Illalla JM paljastaa Marcokselle syyn tuloonsa: Evan takaisinvaltaaminen, jotta musiikin inspiraatio löytyisi taas. Yöllä Evan mennessä vessaan, JM hiipii Evan sänkyyn. Marcos, joka luulee JM:n olevan vessassa, menee perässä ja paljastaa Joan Manuelille tunteensa Evaa kohtaan, luullen tietysti, että sängyssä makaisi Eva. Viekkaana miehenä JM käyttää täysin samoja sanoja ja saa Evan tunteet heräämään. Seuraavana aamuna Marcos jännittyneenä odottaa, mitä Eva hänelle vastaa. Evan on hämillään JM:n sanoista, ja Marcos vahingossa johdattaa tytön kohti JM:n syliin, koska luuli Evan puhuneen siitä, mitä oli Marcoksen suusta kuultu. JM:n tullessa keittiöön ja onnitellessa loistavasta puheesta, Marcosille selviää mitä oikein yöllä tapahtui. Uhkauksia sateleekin puolin ja toisin. Iltapäivällä meno yltyy jo kilpalaulannaksi Curron ihmetellessä menoa. Kilpailussa Eva on molempien poikien tukena, ja preppaa silminnähden Marcosta. JM omistaa kappaleensa Evalle ja laulaakin melkein rakkaudestaan tyttöä kohtaan. Eva in syystäkin myyty ja laulun jälkeen onkin sulaa vahaa katalaanin edessä. Kuitenkin ennen kuin kunnon suudelma tapahtuu, Marcos aloittaa laulunsa ja vetää kuin virta Evan ajatukset pois JM:stä ja tytön takaisin ikkunaan ääreen seuraamaan poikaa. Laulun aikana näemme kavalkadin E&M:n parin kohtauksista ja Evan katseista näemme selvästi, että tämä pitää enemmän Marcoksen kappaleesta. Marcos voitta kilpailun ja JM onnitelleekin kilpailijaansa, mutta sanookin että onneksi itse sai muusansa takaisin. Eva haluaa selvästi jäädä Marcoksen luo, mutta JM vetää hänet mukaansa. Illalla Diego ihmettelee, mitä poikaa vaivaa, vaikka voitti juuri kilpailun. Syyksi selviääkin rakkaus, ja Marcos paljastaakin lopulta isälleen rakkauden kohteensa. Tästä Diego raivoaminen alkaa ja hän syyttää poikaansa milloin perverssiksi milloin degeneroituneeksi. Samaan aikaan ulkokuistilla Eva lopullisesti lopettaa suhteensa JM:n kanssa. Hän ilmoittaa asian heti Diegolle ja Marcokselle, josta isällä pojalla on loogisesti erilaiset reaktiot. Jakson lopussa Marcos vaatimalla vaatii päästä mukaan koko perheen lomamatkalle. Diego onkin asian viisaudesta eri mieltä ja asettaa matkan ehdoksi Diego Serranon varman keinon liian kuumien tunteiden hillitsemiseen, kylmän suihkun.

Tämä E&M-parin ympärillä pyörinyt oli mielestäni ehdottomasti koko jakson parasta antia. E&M-parin kanssakäyminen oli jälleen kerran erittäin sähköistä koko jakson ajan. Saimme nähdä kunnollista kolmiodraamaa, jossa Marcos selvästi vei JM:n paikan Evan sydämessä ja tasoitti tietä E&M-parin yhtyeenmenemiselle. Tämän huomaa siitä, että Eva ajautui auttamatta kuuntelemaan Marcoksen kappaletta, sen sijaan että olisi lähtenyt JM:n mukaan. Laulun aikana nähty E&M-kavalkaadin voitaisiin tulkita olleen Evan muistelluita yhteisistä hetkistä. Tyttö mahdollisesti siinä samassa ymmärsi, että Marcoksessa on jotain erityistä. Voisimme, jopa väittää, että joitain sortin tunteita Evalla alkoi jakson lopussa syntyä Marcosta kohtaan kehittyen sitten kunnolla vasta toisen tuotantokauden aikana. JM:n ja Marcoksen kilpalaulanta oli ehdoton jakson huippuhetki. JM on kyllä jaksossa oma ärsyttävä itsensä, vaikka pakko on myöntää, miehen lauluääni kuulosti jossain kohtia huomattavasti paremmalta kuin Marcoksen vastaava. Diegon raivoaminen totuuden kuullessaan on toinen tähän juonikuvioon liittyvä jakso huippuhetki. Marcoksen paljastuksella on kauaskantoiset seuraukset. Poikahan joutui nyt isänsä suurennuslasin alle, ja joutui viilentämään tunteitaan Evaa kohtaan, näin antaen tietä Raquel-suhteelle. Eli E&M-parin tilannetta voisimme seuraavanlaiseksi kuvata ensimmäisen kauden lopussa. Marcos on selvästi rakastunut, mutta joutuu vessaharjan uhalla viilentämään niitä. Evalla taas on nähtävissä jo pieniä ihastumisen merkkejä. Mutta kuten olen monesti sanonut, ilman Raquelia Eva ei olisi mahdollisesti rakastunut Marcokseen. Ja, jos Marcos ei olisi joutunut muita naisia ajattelemaan, ei olisi tapahtunut Raquel-suhdettakaan. Joten Marcoksen Eva-tunteiden paljastuksella Diegolle on erittäin merkittävä roolinsa E&M-parin kehityksessä. Tämä on tietysti vain spekulaatiota, mutta olisi mielenkiintoista nähdä, miten tilanne olisi E&M-parin osalta kehittynyt, jos Diego ei olisi kuullut poikansa kielletyistä tunteista.

Vuorosanoja:

Diegon ohje Fitille: Anna Candelan ensin rauhoittua ja tilanteen vähän viiletä.
Lucian ohje Candelalle: Candela, toimi nyt ennen kuin tilanne tästä viilenee.

Marcos Santille tämän valittaessa huonosta työstä tavernassa: Minä vain sirkuleeraan.
Yksineläjän ilot Fitin mukaan: Kuvittele Santi, miten ihanaa on heittää likaiset sukat lattialle. Tai nostaa jalat pöydälle, milloin ikinä huvittaa.

Candela Fitille tämän tullessa häntä tapaamaan: Mitäs nyt? Jaetaanko koululla ilmaiseksi karkkeja?

Evan mielipide Marcoksen lauluista: Laulusi ovat hirveän hyviä ja niissä on paljon tunnetta.

Eva Tetestä tämän laiskotellessa: Onko pikkusisarista mihinkään?

Joan Manuelin ensimmäiset sanat jaksossa: Eva, nilkkani murtuu!

JM osaa mielistellä vanhoja rouvia (Carmen): Päivää. Te olette varmaan Evan äiti tai peräti sisko.

Guillen mielipide siitä, miksi Tete ei pääse mukaan joukkueeseen: Me pelataan jalkapalloa eikä leikitä nukeilla!

JM:n mielipide Evasta: Eva on puhdasta intohimoa kuin tulivuori, tajuatko? Ja heti kun tapasin hänet taas, musakin alkaa taas sujua.

Santin sovinismit osa 1: Nämä veijarit listivät tytöltä tissit tai polvet. Tämä ei ole naisia varten.

Santin sovinismit osa 2: Niin juuri. En minäkään halua ballerinaksi. Urheilkoon tyttö uimalla tai vaikka rimpsuja solmimalla.

Carmen Santista: Mokoma luolamies!

Santin sovinismit osa 3: Runoilkaa te vain älkääkä sotkeutuko asioihin, josta ette tiedä mitään.

Diego korjaamassa olohuoneen verhoja: Voi hemmetti! Curro, pitikö sinun leikkiä Tarzania verhoilla?

Fiti Candelasta: Minä kuristan sen elukan!

Candela Fitistä: Revin siltä silmät päästä!

Diego vessasta: Se on rikki, se ei siis toimi, koska on rikki

Diego yöpymisohjeet JM:lle: Muistanet, että tuo sinun huoneesi ja tuo toinen on Evan. Ettet vain erehdy ovesta. . Näinköhän nukun, sillä olen hyvin kevytuninen ja herään vähästä. Herätessäni olen aina huonolla tuulella.

Marcoksen sanat Evalle: Eva, Marcos tässä. On myöhä mutta haluan sanoa sinulle jotain. En uskonut, että voin ikinä sanoa mutta Joan Manuel tuli tänne, koska haluaa olla kanssasi taas. Haluan sanoa sinulle jotain ensin, enne häntä. En tiedä mistä aloittaa Tajusin heti, että sinussa on joitain erityistä, jonka vuoksi haluan itsekin olla parempi ihminen. Joan Manuel taas. Hän tuskin edes tunsi, mitä sinussa menetti. Minulla ei ole sitä pulmaa, sillä minä. Sillä minä rakastan sinua, Eva. Ajattelen aina vain sinua. Tämä on vaikeaa, koska olen veljesi tai siis velipuolesi. Minä tulen kohta hulluksi, sillä on niin vaikeaa olla rakastunut ihmiseen, jonka kanssa asuu. Se on yhtä kidutusta.


JM aamukommentti Marcokselle: Puhuit eilen niin kauniisti. Melkein jo pussasin töröhuuliasi.

Candela laukoo totuuden sanat Chukylle: Jos aina lorvii ja slarvaa, arvosanat ovat sen mukaiset.

Santi Carmenista: Mitä se akka oikein meinaa? Saakelin akka! Tämä on loukkaus!

Fiti nähtyään JM:n: Mikäs kukko tuo on?

Santin sovinismit osa 4: Johan nyt on perkele! Painukaa muijat hellan ääreen!

JM:n ja Marcoksen kilpalaulanta:

M: Olen hänelle se oikea. Sen hän pian oivaltaa. Ja vain minua rakastaa.
JM: Meidän rakkauttamme hän ei voi koskaan unohtaa. Ja uuden tilaisuuden hältä saan.
M: Hän tietää, että voi vain minua rakastaa. Vain minua hän rakastaa ja kaikki huijarit unohtaa.
JM: Silmistänsä nähdä voin, vain minä hänelle rakas oon.
M: Se joka särki sulta sydämen
JM: Ei kauan ole entinen!
M: on aina yhtä nilkkimäinen.
JM: Unohda hänet, et koskaan häntä saa.

Tete kertoo Santille menkkojen tulosta
Tete: Se tuli nyt.
Santi: Mitä? Kuka?
T: No se.
S: En näe ketään.
T: Menkat.
S: Ai jaa. Siis kuukautiset?
T: Tämä on ensimmäinen kerta.
S: Vai niin. Onko sinulla kipuja? Soitetaanko äidillesi?.. Hieno juttuhan se on. Se on elämän laki. Nyt olet nainen, et enää tyttönen. Olit nuppu, joka nyt on puhjennut kukkaan. Nyt sinun pitää olla varovainen poikien kanssa. No, äitisi selittää tarkemmin. Ei sinun ole nyt pakko pelata.
T: Haluan pelata, mutta tarvitsisin jotain sitä enne.
S. Jotain? Niin, joo, tietenkin. Nyt lähdet kentälle, ja näytät millainen naine sinusta on tullut.

Diegolle paljastuu Marcoksen Eva-tunteet.
D: Joku tyttö, vai? Jaha. Ja sinä olet kiinnostunut, mutta tyttö ei ole näkevinään. Tunnenko minä hänet?
M: Tunnet.
D: Kuka hän on?
M: Ei kukaan.
D: Avaudu nyt vähän isällesi. Ehdin täyttää 80 enkä tunne sinua vieläkään. Kerro nyt isällesi.
M: Se on Eva.
D: Kuka Eva? Onko se leipurin tytär?
M: Ei, vaan Eva.
D: Miten niin Eva? Sisaresi Eva!
M: Hän on vain sisarpuoleni.
D: Totta helvetissä hän on sinun sisaresi! Olet elukka, epänormaali, sairas! Odota! Olet vain mielessäsi kiintynyt häneen ja..
M: Olen rakastunut häneen.
D: Se saa luvan loppua nyt heti! Etkö tajua, että se on meidän Eva? Maailma on naisia täynnä! Ette kai vaan ole?
M: Ei varmasti.
D: Hyvä, nyt unohdat koko jutun. Tiedätkö miksi sitä sanotaan? Sitä sanotaan sukurutsaksi. Se on epänormaalia, epätervettä ja loppuu tähän.
M: Ole huoleti. Ei Eva minusta välitä, vaan on taas Joan Manuelin kanssa.
D: Tietääkö Eva tunteistasi?
M: Ei.
D:Eikä saakaan tietää eikä myöskään Lucia. Jääköön se meidän tiedoksemme. Kestä vain, kyllä me tämän yhdessä selvitämme. Näinhän voi käydä kenelle tahansa. Tai ei sentään, vain sinunlaisillesi perversseille.
M: Älä nyt viitsi!
D: Asioista pitää puhua niiden oikealla nimellä. Sinä olet perverssi. Kyllä tästä selvitään, kunhan yhdessä yritetään. Ja jos Evalla kerran on jo kaveri, kaikki käy paljon helpommin.
Eva tulee paikalle: Jutellaan myöhemmin. Panin poikki Joan Manuelin kanssa.
D: Mitä? Kuinka niin? Miksi ihmeessä? Hänhän on ykkösluokan kaveri. Hieno tulevaisuus laulajana. Varteenotettava mies.
E: No, minä nyt panin suhteen poikki lopullisesti.
D Marcokselle Evan poistuttua: Mitä sinä siinä virnuilet kuin joku idiootti.

Curron mielipide tyttöjen aivotoiminnasta: Likkojen mieli muuttuu salamanopeasti.

Banneri, joka rikkoi SPK -foorumin mittasääntöjä, poistettu Operatiivisen ylläpidon toimesta!
Myös toinen poistettu, merkkirajan takia.
Myös kolmas poistettu, merkkirajan takia.

LOS SERRANOS- HASTA SIEMPRE
Avatar
kkiljun
Kirjastodiego
 
Viestit: 8010
Liittynyt: Ma Marras 26, 2007 6:15
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Jaksot ja tuotanto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa