Jakso 03x03: Teatteri-ilta

Keskustele sarjan jaksoista ja tuotannosta

Valvoja: zapoing

Jakso 03x03: Teatteri-ilta

ViestiKirjoittaja kkiljun » La Joulu 31, 2011 6:17

29. jakso: Teatteri-ilta (Ser o no ser... taladrador)


Kuva

Jaksossa 29 ollaan ohjaajien ja näyttelijöiden lumossa, pelätään kummitusta ja perustetaan bändi.

Ollako vai eikö olla kellistäjä

Serranoiden perheen äijäkööri on kokoontumassa suuren urheilutapahtuman katsomisen ääreen. Luvassa on klassikoiden klassikko: Real Madrid- Barcelona. Santi ja Fitikin tulevat paikalle, hieman vastahakoisen Candelan seuratessa perässä. Curroa tämä alkutestien aikana hieman ihmetyttää, koska Diego oli lupautunut menevänsä Lucian kanssa teatteriin. Mies kuitenkin aika keskittyneesti seurailee ottelun tapahtumia. Candela aloittaa heti paikalle tullessaan Lucialle voivottelun, että taas sitä saadaan viettää aivan loistava iltapäivä, ja vielä ainoana naisena. Teatteri olisi enemmän kiinnostanut. Lucia sanoo, että kyllä hekin olisivat mukaan voineet tulla, mutta lippuja on varmasti aika vaikea saada. Candela toteaa sitten viisaana, että ei Fitiä olisi nyt muutenkaan saatu mukaan. Fiti siinä vaiheessa puhelee telkkarin edessä innokkaasti siitä, miten tämä koko ottelu on nyt oleva vuosisadan ottelu. Diego ei tästä ala hermostua, vaan sanoo vain menevänsä nyt mieluummin teatteriin. Lucian tulee sitten huoneeseen, ja kertoo koko seurakunnalle kyseessä olevan Carlos Lobaton näytelmä, jonka viimeinen näytös on juuri nyt. Esitys on kuulemma myös saanut hyviä arvosteluja. Carlos Lobaton nimi lisää vain Candelan pettymystä, ja tämä oikein kerjää päästä mukaan. Pelissä tehdään sillä välin maali, joka onkin äijien mukaan harvinaisen komea. Diego siksi alkaa jo hieman kaduttaa päätöksensä mennä teatteriin. Hän on jo lähdössä, mutta Lucia saa miehensä ymmärtämään, että ehkä tämä viihtyy paremmin jalkapallopelin ääressä ja Candela haluaisi tulla mukaan teatteriin. Hieman epävarmana Diego sitten uhrautuu Candelan puolesta, ja näin Diego jää jalkapalloa seuraamaan, ja Candela lähtee Diegon sijaan teatteriin. Kaikki ovat tyytyväisiä, mutta Curro omassa alkuselostuksessaan toteaa, että ehkä Diegon olisi pitänyt uhrautua. Candela ja Lucia menivät siis esitystä katsomaan, ja jäivät sitten teatterin kahvilaan ottamaan pienet kokikset ja vähän naposteltavaa. Esitystä kommentoidaan, ja molemmat toteavat, että esityksenä se ei kovin kummoinen ollut. Kuitenkin Candelan, mukaan Carlos Lobaton näkeminen oli myös huonommasta esityksestä huolimatta vaivan arvoista. Mies ei kuulemma osaa näytellä, mutta saa sydämen läpättämään. Juuri Lobatosta puhuessaan huomaa Candela hurmurin lähistöllä. Lucia tahtomattaan kääntyy katsomaan, ja näin herättää Lobaton kiinnostuksen ja houkuttelee tämän paikalle. Lobato jostain syystä sekoittaa Lucian yhteen vanhaan kanssanäyttelijään, ja samalla kehuu vaalean kaunottaren ulkonäköä. Mies joutuu sitten menemään Telecincon haastatteluun, ja naiset jatkavat Lobaton ihailemista (Candela tosiin enemmän äänessä). Kaksikko ei saa olla pitkään kaksistaan, kun paikalle pöllähtää Lobaton seurassa ollut mies. Tämä esittäytyy näytelmän ohjaajaksi, Migueliksi. Keskustelu ei oikein suju, ja Miguel ymmärtää heti, että naiset eivät ehkä niin paljoa esityksestä pitäneet. Seuraavassa kohtauksessa Lobato on taas paikalla, ja nelikon keskellä alkaa sujuva keskustelu näytelmästä. Lucian välikommentti omista miehistä saa Lobaton oikealla tavalla arvaamaan, että nämä ovat kotona jalkapalloa seuraamassa. Keskustelu siiten vain jatkuu ja jatkuu, ja Candela viihtyy hyvin Lobaton kanssa ja Lucia Miguelin. Miehet ehdottavatkin jatkoja, mutta Lucia kelloa katsoessaan muistaa, että koulussa on oltava aikaisin seuraavana päivänä. Uudesta tapaamisesta sovitaan ohimennen. Seuraavana aamuna Diego kyselee näytelmästä Lucialta. Se oli kuulemma oikein hyvä, ja Diego sanookin, että ihan viisaasti teki, kun Candelan edestä uhrautui. Lucia kertoo myös drinkeistä ja Miguelin ja Lobaton tapaamisesta. Lucia sanoo, että Diegokin varmasti tuntee tämän. Lucia kertoo myös juttelun kestäneen koko illan. Tavernassa Fiti tulee oluelle, ja sanoo, että on hieman heikko olo. Koko yö tuli kuulemma valvottua, ja Candelaa kotiin odotettua. Candela kuulemma vielä puhui pitkään, ja näin esti miestään nukkumasta. Diego kyselee, oliko mieskaksikosta puhetta? Fiti ei tähän vastaa, vaan saamme kuulla kieltävän vastauksen suoraan Candelalta, joka puhuu koulussa Lucian kanssa edellisen illan tapahtumista. Hän ei halua aiheuttaa Fitissä turhia mustasukkaisuuskohtauksia. Lucia tätä ihmettelee, ja sanoo kertoneensa kaiken Diegolle, ja että mies ei kovin paljoa asiasta välittänyt. Candela epäilee heti, onko asia totta, ja kysyy mainitsiko Lucia komeasta flirttailevasta ohjaajasta. Lucia sanoo, että ei sanonut tietäänkään mitään, ja flirttailua ei tapahtunut. Tavernassa Fiti on hieman allapäin, että vaimo ei mitään maininnut, ja sanoo, että kotona asiasta puhutaan. Diego kehottaa ystäväänsä unohtamaan asia, ja sanoo, että Lucian mukaan kaverit olivat oikein mukavia ihmisiä. Diegon yrittäessä muistella Lobaton nimeä, näkee koko kööri tämän televisiossa. Kyseessä on edellisenä iltana tehty Telecincon haastattelu, ja Candela ja Lucia näkyvät taustalla, Miguelin kanssa juttelemassa. Miehet hieman tästä asiasta hermostuvat, ja Diegoa ei auta tiet. että mies on tunnettu nimellä taladrador (kellistäjä). Lapsia on kuulemma siellä ja täällä ja ties kuin monta näyttelijätärtä on jo napattu. Diego ei suostu hermostumaan, sanoo että nou hätä, eilinen tapaaminen oli ainutkertainen tapahtuma. Samaan aikaan Lucia saa Migueliltä soiton, jossa tämä kutsuu koko joukon Hamletin ensi-iltaan. Lippuja on neljä, joten miehetkin pääsevät mukaan. Candela on hieman tästä asiasta pettynyt, ja sanookin, että eihän heidän miehensä nyt edes teatteriin haluaisi tulla. Hän soittaa Fitille, joka kuultuaan Lobaton olevan asialla, on heti mukana. Diegolle hän voivottelee, että tylsä ilta on tulossa, ja Diego on täysin samaa mieltä. Diego ei ymmärrä, mitä he siellä tekisivät. Fiti saa lopulta miehen päähän taottua, että sinne on mentävä, vaikkakin vain vaimoja vahtaamaan. Lobatoon ja Miguelin ei ole luottamista. Nämä kyllä nappaisivat Lucian ja Candelan itselleen jos haluaisivat. Joten Diego ja Fiti menevät vaimojen kanssa Hamletia seuraamaan, eivätkä kovin innostuneilta vaikuta. Lobatoa jaksetaan seurata, ja hänen vaatetuksensa todetaan jättävän vähän tilaa mielikuvitukselle. Ollako vai eikö olla- kohtaus herättää Fitissä muistikuvan, ja hän on varma, että kohta näytös loppuu. Kuitenkin tähän menee ainakin jokunen tovi, koska mieskaksikko onnistuu nukahtamaan, ennen esityksen loppua. Miehet menevät kiirein vilkkaan vessaan, ja Lucia ja Candela jäävät puhumaan, siitä pitäisikö Lobatoa ja Migueliä mennä tervehtimään. Miehet huomaavat naiset yleisössä, joten näin tapaamisen tai ei- tapaamisen kohtalo ratkeaa. Kohtaaminen tapahtuu portaikon juurella, ja Diego ja Fiti ensin keskustelevat jättääkö vaimot rauhaan. Fitin mukaan pakkohan sitä on jäädä, kuin vaimojen kimpussa on kaksi iilimatoa. Joten sitten kuusikko menee yhdessä juttelemaan, ja Lucia keskustelee jälleen enemmän Miguelin ja Candela Lobaton kanssa. Diego ja Fiti ovat sitten jakaantuneet siten, että molemmat juttelevat oman vaimonsa kanssa juttelevan miehen kanssa. Eli ehkä hieman pyrkivät vaimojensa tekemistä vahtia. Diego puhelee Miguelille tavernastaan, ja Fiti kyselee Lobatolta tämän näyttelijänlahjoista. Vaimot ovat ehkä hieman ihmeissään koko tilanteesta. Fiti ei aluksi usko, että Lobato osaa repliikkinsä ulkoa, joten Fiti pistää hänet esittämään jonkun Hamletin vuorosanan. Joten Lobato tekee sitten työtä käskettyä, ja kohdistaa sanat suoraan Candelalle. Diego oli tätä sananvaihtoa seuraamassa ja kääntää huomionsa sitten takaisin Miguelin ja Lucian välillä käytävään keskusteluun. Siellä Lucia kehuu Miguelin ohjausta ja sanoo, että on itsekin joskus Ofelian roolia koulunäytelmässä esittänyt. Diego ei kauan jää keskustelua kuuntelemaan, vaan lähtee käymälään. Fiti jatkaa teatterielämän utelemista Lobatolta, ja kysyy melkein suoraan, käykö flaksi usein. Candela menee siinä vaiheessa vessaan. Fiti sitten sanoo suorat sanat Lobatolle. Hän sanoo tietävänsä miksi miestä kellistäjäksi kutsutaan. Hänen mukaansa nyt Lobaton suunnittelema kellistäminen ei tule onnistumaan. Diego tulee sitten vessasta ja sanoo, että nyt on aika lähteä. Fiti ja Diego menevät edestä, ja Fiti sanoo, että kellistäjä on ainakin hoidettu, mutta Diego toteaa, että ohjaaja on vieläkin voimissaan. Aamulla Lucia saakin Migueliltä puhelinsoiton. Hänet kuulemma pyydettiin koe-esiintymään yhteen Don Juan Tenorion pikkurooliin. Lucia on koko asiasta innoissaan, mutta Diego näkee koko asiassa punaista. Häntä esimerkiksi ihmetyttää Lucian äkillinen teatteri-innostus ja se, että rooliehdotus tuli näinkin äkkiä. Lucia huomaa asian heti, ja kysyykin mikä vikana. Vastaus tulee kuin apteekin hyllyltä. Diegon mielestä on outoa, että näin lyhyen tuttavuuden jälkeen ollaan jo aamukahdeksalta rooleja tarjoamassa. Lucia yrittää miestä rauhoitella, ja lopulta Diego antaa periksi, ja Lucia lähtee iloisena valmistautumaan illan koe-esitykseen. Fiti tulee sitten tavernaan, ja kertoo kuulleensa Lucian näyttelijäurasuunnitelmasta. Hänen mielestä merkittävä asia on, että kyseessä on juuri Don Juan. Santi ihmettelee tiskiltä Lucian teatteri-innostusta, mutta saa vain Diegolta viestin, että hänelle koko juttu käy. Fiti kysyy onko Miguel mukana koe-esityksessä? Diego sanoo, että ei kannat arkaa paikkaa sohaista. Fiti ei ota neuvoa vastaan, vaan aloitta Diegon kiusaamisen. Hänen mukaansa kellistäjän kaveri on yhtä lailla kellistäjä. Lucia on tuntenut miehen vain kaksi päivää, joten puhtaat jauhot pussissaan mies ei ole liikkeellä. Santi ja Paquillo tulevat säestämään Fitin aloittamaa kuoroa, mutta Diego pysyy vielä kannassaan. Miesten puheet kuitenkin jollain tavoin hänen mielipiteeseensä ovat vaikuttaneet. Iltapäivällä Lucia on kylppärissä valmistautumassa koe-esitykseensä. Diego tulee paikalle, ja ihmettelee miksi nyt on kasvonaamioiden aika. Kuultuaan koe-esityksestä, hän sanoo suoraan, että laittaisi Lucia naamion suoraan tisseihin. Nämähän sitä Miguelia loppujen lopuksi kiinnostavat. Diegon puheet vain jatkuvat, ja Lucia alkaa jo itsekin suuttua. Lucia mm. syyttää Diegoa kontrollifriikiksi. Joten lopputuloksena on kunnon riita, jonka lopuksi Diego antaa ultimaatumin. Jos Lucia lähtee koe-esitykseen, ei hänellä ole sitten syytä tulla kotiin. Lucia ei tähän mitään vastaa, vaan lähtee vihaisena pois kylpyhuoneesta. Koulussa Candela kyselee Lucialta tämän koe-esiintymisestä. Lucia e ehdi vastata, kun Miguel on jo soittamassa. Lucia ei vastaa, ja kertoo sitten Candelalle olevansa Hamletmaisessa tilanteessa, mennäkö vai eikö mennä? Candela ymmärtää Diegon olevan nyt jarruna, ja sanoo, että Lucian pitäisi mennä. Vaikka sitten vaan näyttääkseen Diegolle, että mies ei vain voi vaimon tekemisiä ohjata. Lucia kertoo Diegon ultimaatumista, mikä saa Candelan vielä enemmän raivoamaan. Asia on hänestä selvä. Jos Diego haluaa kovalla pelata, on Lucian annettava vaan samalla tavalla takaisin. Hän voi tulla esiintymisen jälkeen Martinezeille nukkumaan. Joten näiden ohjeiden kanssa Lucia päättää mennä koe-esiintymiseen. Paikalla ovat sekä Lobato että Miguel, Lobaton toimiessa vastanäyttelijänä. Lucian roolina on Lucia ja Lobato on itse Don Juan. Koe-esitys menee ihan hyvin, mutta Lucia ei oikein tunne olevansa oikeassa paikassa. Miguel kuitenkin sanoo, että rooli on Lucian. Lucia ei mitään lupaa, vaan sanoo miettivänsä asiaa. Serranoilla Diego on huolissaan ja huojentuneena ottaa Fitiltä tiedon vastaan, että Lucia on heillä. Aamulla koulussa Lucia ei halua vastata Miguelin soittoihin. Candela ihmettelee aluksi, miksi? Luciahan on syntynyt olemaan esiintyjä. Lucia on epävarma ja sanoo ajattelevansa, miten Diego voi. Ja näin kohtaus siirtyy tavernaan, missä äijätrio puhuu samasta asiasta. Hänen mukaansa hän on ollut epäreilu Luciaa kohtaan. Santi väittää toisin, ja sanoo, että jos Lucia teatteriin haluaa mennä tuo se vain hallaa perheelle. Fiti tukee Santi käsitystä puhumalla näytöksistä. Vaihdamme jälleen kouluun, missä Lucia kuin telepatialla lisää Fitin sanomaan vielä pitkät kiertueet. Candelan mielestä kaikki ei vieläkään tunnu pahalta. Lucian sanookin, että koko teatterijuttu ei myöskään nyt enää niin kiinnostavalta tunnu kuin nuorempana. Sivuhuomautuksena hän vielä mainitsee, että Lobato oli häneen ihastunut. Candelan kysyessä, yrittikö tämä jotain, siirrymme jälleen tavernaan. Siellä tuomio on selkeästi Santin mielestä syyllisyyteen viittaava. Kuitenkin tavernan syytetyn penkillä istuu Lobaton sijaan Miguel. Fiti komppaa Santia, ja sanoo asian olevan selvä. Diegolla menee vain hermot, ja sanookin, että Santista ja Fitistä ei saa mitään viisasta irti. Diegon mukaan vaimoa tuetaan kaikessa, jopa näyttelemisessä, koska hän rakastaa Luciaa. Koulussa Lucia kertoo Candelalle, että ei lähde kiertueelle. Hän haluaa eniten olla kotona perheensä kanssa. Lucia sanoo, että siinä on jo riittävästi teatteria, mihin Candela lisää, että jopa sirkusta. Myöhemmin Diego tulee Lucian luo kouluun juttelemaan. Diego haluaa pyyttä Lucialta anteeksi edellisen päivän kimpaantumisesta. Luciakin pyytää anteeksi itsepäisyyttään. Diego ei tästä välitä, ja sanoo että jos Lucia teatteri kiinnostaa, niin sitten myös häntä. Lucia pyytää miestä istumaan ja sanoo, että ei saanut roolia. Tämä pistää siiten Diegon voivottelemaan, miten törkeä Miguel on, kun Lucian selviä lahjoja ei huomannut.

Juonikuvio oli hyvä, mutta omalla tavallaan sitten aika usein jo nähty. Tosin tässä vaiheessa olemme vasta kolmoskauden alussa, joten kovin usein emme sittenkään Diegon mustasukkaisuudesta ole saaneet nauttia. Mutta kaikkinensa juonikuvio toi ihan hyvän kuvan itsestään. Mukavalla tavalla sekoitettiin putkimiestä tarkoittava sana myös Lobaton kellistäjäksi kutsumiselle. Candela oli omissa jutuissaan hauska, ja oli selvästi se teatterielämän iloista enemmän kiinnostunut osapuoli. Joten tässä voi aina pohtia, mitä olisi käynyt, jos Candela olisi Lucian sijaan ollut koe-esiintymässä. Hänhän olisi aika hyvin voinut ottaa jo siinä vaiheessa hatkat, eikä vasta 55 jaksoa myöhemmin.

Unissakävelijän armoilla


Sateisena aamuna Diego ja Lucia ovat kylppärissään ja huomaavat, että lavuaari on mennyt tukkoon. Lucia menee vessaa vetämään, ja huomaa järkytyksekseen, että tämä tulvii. Joten vessanpuhdistusfirma D. Serrano ottaa vessaharjan (tällä kertaa alkuperäiseen tarkoitukseen) käyttöön ja aloittaa kaiken mönjän putsaamisen vessasta. Guille ja Tete tulevat siinä vaiheessa nahistellen sisälle, koska Teten mukaan Guille olisi hänen äidinkielen kirjan piilottanut. Nahistelu loppuu hetkeksi, Diegon käyttäessä vessaharjaa taas siihen tutumpaan tarkoitukseen. Curro tulee sitten paikalle kattilan kanssa, ja Eva seuraa perässä. Lapsinelikko seuraa Lucian kera Diegon touhua pytyn kimpussa, ja Lucia pyytää Eva soittamaan putkimiehet paikalle. Diego sanoo, että selviää hommasta myös ilman apua. Kuitenkin kaivamiseen käytettävä kauha juuttuu vessan pyttyyn, ja se saadaan vasta pois voimakkaan vedon jälkeen. Kokovesi ruiskuu siten Lucian päälle, joka sitten vaatii, että putkimiehet on kutsuttava heti paikalle. Putkimiesten tuomio on kova: Koko putkisto on tukossa. Diego vie miehet pihalle, missä viemäriaukko sijaitsee. Sieltä leviävä haju on kauhea, ja putkimiehet ovat sitä mieltä, että puhdistus on oleva suurempi urakka kuin odotettiin. Diego käsketään laittamaan viemäriaukko kiinni, ja sen hän tekeekin. Curro, Tete ja Guille tulevat siinä vaiheessa pihalle, ja Curro kyselee mitä aukon sisällä on. Diego sanoo, että ei mitään ja kieltää sinne menemisen. Guille seikkailunhaluisena pojankloppina ehdottaa muille, että viemäriin voitaisiin kiellosta huolimatta mennä. Tete ei innostu ideasta, mutta Guille keksii heti keinon tytön mielen muuttamiselle. Hän pyytää nähdä Teten sormusta, ja tahallaan tiputtaa sen viemäriaukosta. Tete on siis haettava sormus, ja on jo avaamassa kantta. He kuulevat sitten ääniä alhaalta, ja pieni pelko alkaa heitä kalvaa. Diego tulee pihalle, ja sanoo taas, että alas ei saa mennä, ja sinne menevä joutuu arestiin. Lapset uskovat isää, mutta vilkaisevat vielä kohti viemäriä. Guille varmistaa Teteltä, että ääni kuultiin, ja hän päättää, että mysteeri on syytä selvittää. Koko jeni (+Curro) tapaa sitten Serranoiden olohuoneessa, ja he valmistautuvat viemäriin menoon. Curro jätetään tyttöjen seuraan, mikä saa Yolin hieman älähtämään machoilusta. Tete kuitenkin sanoo, että parempi näin. Poikakolmikko laskeutuu haisevaan viemäriin, ja aloittaa sormuksen etsinnän. Mitään sormusta ei löydy, vaan vain arkku, jossa lukee Elviira Carrasco, 1936-1943. Boltsin vastusteluista huolimatta Guille kaivaa laatikon/arkun ulos ja avaa sen. Sieltä löytyy luita, ja kaulakoru, jossa on Elviiran kuva. Boltsi hermostuu entisestään haudanryöstöstä, ja sanoo, että nyt haamu tulee heidän kimppuunsa. Putkimiehet ilmestyvät sitten paikalle, ja poikakolmikko lähtee kiireen vilkkaan pois viemäristä, jännittävän musiikin soidessa taustalla. Yöllä rajuilma ja salamointi vain jatkuvat, ja Curro-parka ei pysty nukkumaan, vaan menee ikkunaa sulkemaan. Hän näkee pihalla jotain, ja hakee veljensä sitä katsomaan. Yhdessä he sitten näkevät salaman valossa valkopukuisen tytön viemäriaukon reunassa seisomassa. Kaksikko pelästyy, ja pujahtavat juuri nukkuma-asentoa vaihtaneen Marcosin viereen nukkumaan. Aamulla Tete paljastaa Diegolle sormuksen putoamisen, ja Diego sanoo suorat sanat Guillelle. Pojan on syytä hakea itse sormus sieltä. Pojat kertovat sitten yön haamusta, mutta Diego ei usko alkuunkaan näitä puheita. Curro sanoo haamun nimen olevan Elvira, mikä saa Diegon vain uskottelemaan, että ei niitä haamuja ole olemassa. Siinä samassa keittiön lavuaarista pulppuaa vettä, säikäyttäen kaikki.
Koulussa muu jengi saa kuulla Elviirasta. Curro kertoo olevansa peloissaan, ja Tete ja Guille toteavat, että asunnosta on muutettava pois. Kuitenkin Diego on ensiksi saatava vakuuttumaan siitä, että haamu on oikeasti olemassa. Serranoiden keittiössä kokoonnutaan sitten keskustelemaan aiheesta, ja Boltsi toteaa heti, että haamu on korunsa perässä. Guille saa Teteltä tehtäväkseen palauttaa koru, mutta ennen kuin keskustelu sen pidemmälle etenee, saapuu Carmen paikalle. Mummi ottaa kaulakorun itselleen ja paljastaa tunteneensa tämän Elviran. Tehosteena tähän saamme kuulla pienen räjähdyksen. Mummi kertoo Elviran olleen samaisessa paikassa olleen talon asukki, joka nuorena sitten katosi. Tyttö oli oikea pirulainen, ja varmasti haamunakin aiheuttaa vain ikävyyksiä. Tämän toteamuksen tehostukseksi saamme sitten kovemman salaman ja ukkosen. Curro kysyy, tuleeko haamu heitä häiritsemään, mihin Carmen vastaa myöntävästi. Elvira tekee sen kuulemma varmasti, koska oli niin paha. Diego tulee sitten paikalle, ja joutuu jälleen rauhoittelemaan lapsia. Carmenia hän toruu. Hän sanoo, että jos haamuja ei ole nähty telkkarissa. niin ei niitä ole olemassakaan. Guille saa tästä idean, ja sanookin muille, että tietää keinon, millä Elvira voidaan napata. Joten illalla alkaa haamunmetsästys. Tähän tarkoitukseen joukkio asentaa kameran olohuoneen keskelle ja aloittaa kuvaamisen. Valkosipuleita laitetaan olohuoneen oven eteen, ja kynttilä sytytetään pöydälle. Näin joukko asettuu haamua väijymään. Mitään ei tapahdu, ja viimein Tete sanoo, että lähtee nukkumaan, vieden samalla Curron mukanaan. Joten paikalle jäävät vain kolme poikaa, jotka nukahtavat. Sitten näemme itse miten kamera kuvaa jotain valkoista ulkona, kynttilä sammuu ja sama valkoinen livahtaa hetken päästä portaita ylös. Aamulla joukko huomaa, että kynttilä on sammunut, joten haamu on ollut liikkeellä. Tällä tiedolla Guille, Curro ja Tete menevät Diegon puheille. Tämä ei edellekään usko koko juttua, vaikka lapset mitä selittelisivät. Videon katselua varten kerääntymään myöhemmin, ja nauha laitetaan pyörimään. Guillellä menee alussa hermot, ja hän pyytää Boltsia kelamaan eteenpäin. Näin he jossain vaiheessa näkevät jotain valkoista vilahtavan. Joten on kelattava jälleen taaksepäin, ja kohta taas eteenpäin. Lopulta ainainen edestakaisin kelailu johtaa siihen, että nauha menee pilalle. Pojat luulevat heti, että kyseessä oli Elvira. Musti sanoo, että todisteet ovat jälleen poissa, mutta Guillellä on uusi ajatus mielessään. Alkaa CSI-mainen rikospaikan tutkinta, jossa on mukana poliisinauhat ja tarvittavat välineet (nauha tosin on punavalkoinen). Guillermo Gil Grissom Serranon johdolla todisteita etsitään eteisestä. Maasta löytyy jalanjälki, jonka Guille kätevästi leikkaa pahviveitsellä irti. Samaisia jälkiä löytyy myös portailta ja pihalta. Keittiössä jälkeä sitten verrataan kaikkien talon asukkaiden kenkiin. Näin ollen jäljen omistajaksi paljastuu Tete. Boltsi tulee samassa alas lisätodisteiden kera (Teten valkoinen yöpaita ja alushousut). Joten Guillen on aika sanoa totuus. Pikku-Elvira ei ole mikään haamu. Ennen kuin Guille ehtii jatkaa, tulevat Yoli ja Tete paikalle. Tete huomaa heti närkästyneenä vaatteensa. Guille itse näkee, että Tetellä on sormuksensa jälleen käsissä. Joten Guillen loppuselityksenä on se, että Tete on unissakävelijä, joka unissakävelijöiden tapaan meni hävinnyttä sormustaan etsimään. Elvira oli vain Carmenin kauhutarina.

Juonikuvio oli kieltämättä se jakson ylivoimaisesti turhin. Koko kummitus ja kauhujuttu ei vain oikein toimi. Samanlaistahan viritystä oli jo aikaisemmissa jaksoissa (jakso 11 ja 16), joten tämä pelottelujuttu oli aika nähty asia. Musiikki oli tosin aika hyvin valittu. Carmen oli omassa roolissaan aivan loistava, kun lapsia jutuillaan pelotteli. Jaksossa 11 hänellähän oli hieman samanlainen rooli.

Enemmän jytyä

Koulussa järjestetään juhlat, johon on syytä valita esiintyjä. Valintaraadissa istuvat Lourdes, Fermin ja Candela opettajien puolesta ja Eva ja kaksi muuta poikaa edustamassa luokkia. Ensimmäisenä vuorossa ovat Kristuksen haavat, jotka ovat edellisenä vuonna esiriipun pudottaneiden Hiroshiman uhrien pikkuserkkuja. Bändi ei suurta innostusta raadissa saa aikaan, lähinnä musiikki vetoaa luokkaedustajina oleviin kahteen poikaan. Candela toteaa myös, että edellisen vuoden tapahtumien välttämiseksi on parasta valita hieman rauhallisempi esiintyjä. Chuky tulee seuraavana soittamaan rumpusooloa, mikä aiheuttaa vain pientä hymynhäivää Evassa. Muut ovat hieman toista mieltä, ja Candela passittaakin Chukyn aika nopeasti pois. Seuraavakin esitys jakaa voimakkaasti mielipiteen. Kaksi poika tiputtavat kynät kädestään, ja Eva hymyilee vain enemmän antaen esittäjälle silmäniskuilla lisävoimaa. Esiintyjänä on nimittäin Afri, joka soittaa kosketinsoitinta aika sensuellilla tavalla. Candela ja Lourdes eivät orgiakutsusta paljoa välitä, vaikka Eva antaa sille tukensa. Raul tulee sitten seuraavana vuoroon, mutta bassosoolo saa vain kahdelta pojalta innokkaan vastaanoton. Kaiken lisäksi vähän siltä, että Raul hoitaisi koko soiton playbackina. Candela on jo menettämässä uskoaan, ja hieman tuohtuneena kyselee onko vielä joitain ehdokkaita. Paikalle tulee sitten Marcos, joka täräyttää ilmoille Que va a ser-kappaleensa. Lourdes, Fermin, Candela ja Eva ovat täysin myytyjä, kahden pojan taas katsoessa muiden ihastelua myrtsinä. Joten ei ole kovin yllättävää, että Candelan päätös valita Marcos saa aluksi poikakaksikolta vastusta. Heidän mielestään Marcos ja bileet eivät oikein sovi yhteen. Hei 2 A:n ja 2 C:n edustajina eivät Marcosille anna ääntä. Candela kuitenkin vähät välittää poikien mielipiteistä, ja näin 2 C:n edustaja kertoo kilpailijoille, että Marcos valittiin yksimielisesti esiintyjäksi. Marcos onkin syystä onnellinen, ja raatikin hymyilee hänen kanssa kilpaa (paitsi kaksi poikaa). Kotonaan Marcos jatkaa tuloksen juhlimista, mikä saa Raulin jo hieman kyllästymään. Marcoksen mukaan nyt hän saa tietää, pitävätkö ihmiset hänen musiikistaan. Raul lupautuu ryhtyä Marcoksen manageriksi. Kaksikko lähtee kylmähuoneeseen (keittiön vieressä oleva varasto/komero) hakemaan maitoa. Eva ja Afri tulevat sillä välin keittiöön. Afri kysyy ystävältään suoraan, olivatko raadin jäsenet pilvessä. Eva paljastaakin, että koko juttu oli Candelan masinoima asia. Marcos valittiin ilman äänestystä, jotta viime vuotuinen kalabaliikki ei toistu. Afri jatkaa sitten, että on hyvä, että Marcosta ei voittoon äänestetty. Hän on sentään mäntti. Eva yrittää velipuolta puolustaa, mutta Afri painaa päälle. Näin kaiken kuuleva Marcos saa tyttöjen suusta kuulla olevansa itkupilli, varsinainen sylikoira, laulava villakoira, josta puuttuu jytyä. Joten tyttöjen lähdettyä komerosta/varastosta/kylmähuoneesta tulee ulos silminnähden surullinen Marcos, joten Raul yrittää kaikin tavoin lohduttaa. Seuraavana päivänä Candela muistuttaa kaikkia siitä, että käytöstavat on parasta olla tiptop-kunnossa illan juhlissa. Esiriippua ei saa repiä eikä polttaa, sangriaan ei saa pissata eikä ulostaa koulupsykologin autoon. Eva ihmettelee, että onko ketään joka näin tekisi, mutta Candela sanoo, että kaikkea on kokeiltu. Marcos on ollut koko ajan allapäin, ja ilmoittaa Raulille ja Chukylle, että ei soita illan juhlissa. Chuky saa tietää syyn mielentilaa, ja hieman naurettuaan vakavoituu. Marcos sanoo, että ymmärtää olevansa nyt esiriipun, sangrian ja koulupsykologin auton pelastus. Raul myöntää, että Marcos on kieltämättä hieman pehmo. Asia voidaan muuttaa. Ensimmäinen askel on rockbändin perustaminen. Chukyssa on valmis rumpali ja Raul on kuin taivaasta tullut lahja bassonsoittajaksi. Marcos hetken kuvittelee tällaista trioa, mutta mielikuva ei vakuuta. Raul sanoo, että nyt on managerin sanaa uskottava ja mainitsee, että mukaan voitaisiin ottaa vielä hieman ostottomampi tyttö kosketinsoittajaksi (Afri on siis selvästi mielessä). Harjoitustikaksi saadaan helposti Serranoiden autotalli. Joten iltapäivällä vastaperustettu bändi kokoontuu Serranoiden autotalliin. Soitto kuulostaa kaikkien mielestä kauhealta, ja tunnelma ei ole se paras. Chuky haluaa koko hommaan enemmän jytyä. Afri kehtaa ehdottaa sanoitukseen koskemista, mikä saa Marcoksen taiteeseensa suojelevasti suhtautuvan taiteilijan tavan älähtämään. Raul antaa tässä asiassa periksi, mutta sanoo, että esitys tarvitsee jotain lisää menoa. Hän näyttää miten mikrofonia on syytä pitää. Mallia voi ottaa vaikka Mick Jaggerilta. Afri sanoo myös, että falloksen on syytä päästä valloilleen. Kaiken kruunuksi Raul ja Chuky sitten houkuttelevat Marcosta harjoittelemaan yleisön sekaan hyppäämistä. Tätä Afri ei jaksa enää seurata, ja sanoo että homma on turhaa, jos Marcos ei tyyliään muuta. Tyttö lähtee pois, ja pojat lohduttavat Marcosta sanomalla, että he ovat oikeita tyylinmuutoksen asiantuntijoita. Meikkaus- ja muokkaussessio alkaakin aika pian. Ensiksi Raul teroittaa Marcoksen mieleen tämän uuden moton: Uusi tyyli tai kuolema. Tämän jälkeen tyylitiimi R&C aloittaa työt. Mukaan tulee heti mm. lävistyksiä, ja tukkaa värjätään. Illalla koulussa on kaikki sitten keikkaa varten valmiina. Eva odottelee yleisössä ja kuulee kahden raadissa olleen pojan naljailevia kommentteja nukkumisesta ja tyynyistä. Candelakin saa ohi mennessään kuulla kunniansa. Poikien ja kaikkien muitten huomion varastaa sitten lavalle saapunut Marcos. Hänen tukkansa on värjätty keltaiseksi, lävistyksiä on nänneissä ja muissa paikoissa ja tatuointejakin löytyy. Marcos saa tuntea yleisön pilkan ja haukunnan, ja lopulta lähtee pois lavalta. Lavalle tulleet Raul ja Chuky seuraavat perässä. Evakin lähtee perään vetäen lavalle matkalla olleen Afrin mukaansa. Marcos menee vessaan ja laittaa oven kiinni. Raulille ja Chukylle hän ei ovea avaa, mutta Evan pyytäessä samaa avautuu ovi äkkiä. Vessassa Eva varovasti koettelee kysellä, mistä Marcoksen uusi tyyli oikein johtuu. Marcos sanoo, että hänestä puuttuu jytyä. Evan siirtäessä syyn Raulin ja Chukyn niskaan, älähtää Marcos. Näin Eva saa kuulla Marcoksen kuulleen hänen ja Afrin välisen keskustelun. Eva sitten selittää koko asian sillä, että he vain päästelivät höyryjään. Hän sanoo Marcokselle, että pitää tämän kappaleista, ja Marcoksenkin pitäisi tämä tietää. Vakuuttelun jälkeen Eva korjaa Marcoksen ulkonäköä vähemmän rajuksi ja näin poika päästetään jälleen estradille. Kaksi raadin poikaa aloittaa jälleen Marcosille nauramisen ja saavat heti Evan vihaisena kimppuunsa. Vähitellen sitten tilanne rauhoittuu ja Marcos aloittaa Que va a ser-kappaleen soittamisen. Alussa yleisö ei oikein kiinnostu, mutta vähitellen meno sitten vain yltyy ja pidot paranevat. Candelan hämmästykseksi Fernandokin tuntuu nauttivan täysin rinnoin musiikista. Aamulla Marcos joutuu Diegon raivon alle tapahtuneen muutoksen takia. Diego saa pian raivoamisapua Santilta, ja yhdessä veljekset antavat sitten Marcoksen kuulla kunniansa. Pojan on sitten vain luvattava, että lävistykset ja tatuoinnit lähtevät pois. Koulussa Marcos on tyttöjen suosiossa, ja Raulkin saa tuntea suosion hyvät puolet. Raul sanookin, että musiikki on se tapa saada naisia, ei jalkapallo. Marcos yrittää hieman Raulin innostusta hillitä. Kulman takana he törmäävät Candelaan. Tällä ei ole hyvää kerrottavaa. Kaikki se, mitä ei pitänyt tapahtua, tapahtui. Joten bändi hajotetaan Candelan toimesta siihen. Raul sanoo kuitenkin kapinamieli päällä, että vielä mitä. Tähdiksihän tässä ollaan tulossa. Marcos tapaa Evan käytävällä ja kysyy tältä mielipidettä konsertista kiittäen samalla avusta. Evan mielestä se oli mahtava, ja tienneensä myös sen, että Marcos pystyy esiintymään. Kuitenkin Evaa jäi ihmetyttämään konsertin loppu. Marcos muistelee sitä sitten meille kaikille. Konsertin lopussa hän oli tulkinnut euforisen tilan hieman väärin, ja heittäytyi yleisön sekaan. Hypystä tuli pannukakku, mikä sai raatipojat ensimmäiseksi nauramaan. Hetken koko huone oli täynnä tappelevaa nuorisoa. Marcos paalaa takaisin Evan luo ja toteaa, että ehkä sitä mentiin liian pitkälle.

E&M-parin suhde oli yhden jakson tauon jälkeen taas enemmän esillä. Tosin jos oikein tarkkoja ollaan, niin tässä jaksossa ehkä se oli vielä taustalla. Juonikuvion pääaiheena oli nimittäin tulevan Los Berberechos- bändin syntyminen. Nimeä yhtye ei saa vielä, ja se vielä Candelan toimesta hajotetaan, mutta selvästi tämä nelikko kokoonpanona on tullut jäädäkseen. Eva oli aivan loistava jakson lopussa, kun Marcosta lohdutti. Siinä kohtauksessa näkyi parin välinen kemia. Kaksikon suhde myös selvästi läheni. Eli kaikkinensa juonikuvio oli ehdottomasti jakson paras.

Vuorosanoja:

Fiti: Tämä voisi hyvinkin olla kauden paras matsi.

Curro: Jos isä olisi tiennyt, mitä siitä seurasi, hän olisi katsonut vaikka se seitsemän näytelmää, ja saksaksi.

Candela: Surkea näyttelijä, mutta oikea namupala. Joka kerta kun näen miehen, sydän alkaa väpättää.

Lobato: En ikinä unohda kasvoja, varsinkaan noin kauniita.
Lobato: Jäivät varmaan kotiin katsomaan jalkapalloa.
Candela: Ei nyt jalkapalloa..

Candela: Kutsu orgioihin ei ainakaan pääse jatkoon.

2 A:n edustaja: Marcos Serranon ja bileet ei oikein stemmaa.

Fiti: Häntä kutsutaan kellistäjäksi. Tyyppi painii omassa sarjassaan. Kaataa naisen toisen perään. Montako näyttelijätärtä lie laonnut?
Santi: Mies on aina juoruohjelmissa. Pari naista odottaa sille nytkin lasta.

Candela: Fitiä ei saa teatteriin ei saa teatteriin edes humalassa tai köytettynä.

Fiti: Älä naurata! Nyt ne haluaa viedä meidät teatteriin. Se on tappavan tylsää. Istutaan pimeässä kuuntelemassa huutoa.

Afri: Kerro, mistä on kyse. Oliko koko tuomaristo pilvessä?
Eva: Ethän kerro kenellekään, jos sanon, miten kävi?
Afri: En.
Eva: Me ei äänestetty. Candela valitsi Marcosin, ettei viimevuotinen riehunta toistuisi.
Afri: Ei voi olla totta. Se oli sopupeli! Se sentään lohduttaa, että ette äänestäneet sitä mänttiä.
Eva: Nyt menet liian pitkälle. Marcos on sentään On se ehkä vähän Silti se on ...
Afri: Itkupilli? Varsinainen sylikoira. Silkkinen tukka ja kitara kainalossa.
Eva: Laulava villakoira.
Afri: Tulee tosi tylsät bileet. Miten se voi olla sellainen hapannaama?
Eva: Marcosilta puuttuu vähän jytyä.
Afri: Siltä puuttuu jytyä, elämää, ihan kaikkea.

Yoli: Ai miksi? Tosi machomeininkiä.

Fiti: Oikein sukkahousuissa, niin ei jää mikään epäselväksi.

Diego: Hoidit kellistäjän, mutta toinen on vielä voimissaan.

Diego: Tapasitte kaksi päivää sitten. Heppu on heti tarjoamassa roolia. Aamukahdeksalta!

Lucia: Älä viitsi olla ilonpilaaja.

Diego: Näytän näille perhanan putkille taivaan merkit!

Candela: Esiripun repiminen ja polttaminen on ehdottomasti kielletty. Sangriaan pissaaminen myös. Samoin kulupsykologin autoon ulostaminen.
Eva: Kuka sellaista tekisi?
Candela: Kaikkea tuota on kokeiltu koulun bileissä. Moiset jekut ovat koulun perinne.

Chuky: Kun Harakka rupeaa hankalaksi

Raul: Bändissä pitää olla rohkea ja vähäpukuinen tyttö.

Fiti: Don Juanissa, ei enempää eikä vähempää.

Diego: Älä koske arkaan paikkaan, hyvä mies.

Fiti: Kai olet kuullut, miten näyttelijättäret saavat ensimmäiset roolit?
Paquillo: Joutuvat esittelemään avunsa.
Santi: Joita ohjaaja sitten testaa.

Fiti: Minä en antaisi vaimon mennä esittelemään tissejään.
Raul: Tartu mikkiin kunnolla, tunne se. Mieti vaikka Jaggeria.

Afri: Anna falloksen tulla esiin.

Chuky: Yleisön pitää kiihottua. Musiikki on puhdasta seksiä.

Afri: Sukella ja tee temppuja ihan rauhassa, mutta jos et muuta tyyliä, kukaan ei ota sua tosissaan.

Diego: Pane naamio mieluummin tisseihin, niistähän se on kiinnostunut.

Lucia: Anteeksi, en tullut ajatelleeksi, että uudet ystävät eivät kelpaa.

Diego: Jos menet siihen hiton koe-esiintymiseen, älä tule kotiin yöksi.

Raul: Tässä tulee uusi motto: Uusi tyyli tai kuolema.

Carmen: Tyttö oli pikku piru, paha olio.

Diego: Voi teitä, anoppi.

Guille: Tänä yönä me napataan Elviran haamu.

Candela: Olet itsenäinen nainen, etkä miehesi jatke.

Candela: Moinen macho ansaitsee kärvistellä.

2 C:n edustaja: Se näyttää tärähtäneeltä mallinukelta!

Eva: Aikamoinen tyylinmuutos. Olet vähän oudon näköinen.
Marcos: En näytä oudolta vaan naurettavalta. Olen sustakin naurettavan näköinen.
Eva: Etkä ole. Muutos on vaan aika valtava. Tehty mikä tehty. Mikä sua vaivaa?
Marcos: Mä olen tylsimys. Musta puuttuu jytyä.
Eva: Nuo kaksi teki sulle aika palveluksen.
Marcos: Älä viitsi, Eva. Mähän olen villakoira, itkupilli, laulajapoika ja pehmo. Annoin kavereiden pukea mut aivan naurettavan näköiseksi.
Eva: Kuulitko mitä me sanottiin? Siksikö teit tämän? Me vaan naureskeltiin tyhmiä.
Marcos: Varo.
Eva: Anteeksi.
Marcos: Ette te tyhmiä naureskelleet. Jätän konsertin väliin, näytän mäntiltä.
Eva: Mä olen tosi pahoillani, me mentiin liian pitkälle. Et ottaisi niin helposti itseesi. Me vaan päästeltiin höyryjä. Kyllä sä tiedät, että musta sun laulut on ihania.
Marcos: Onko?
Eva: Ihan varmana, hömppä.

2 A:n edustaja: Dolly määkimään.

Eva: Sulje suusi tai minä suljen sen.

Santi: Saakeli! Pojalla on tukka kuin Marilynillä.

Santi: Mokoma androgyyni!

Diego: Pojalla on lävistykset nänneissä kun pahaisella ihmissyöjällä.

Candela: Älä kainostele. Sinulla on kauniit kasvot, hyvä kroppa ja lahjoja.

Diego: Luotan vaimooni. Teistä ei ole muuhun kuin päätä sekoittamaan.

Lucia: Eniten haluan olla kotona perheen kanssa. Halua istua ja katsella perhettäni. Siinä vasta teatteriesitys.
Candela: Pikemminkin puhdasta sirkusta.

Boltsi: Teidän äiti ei taida tykätä siivoamisesta.

Guille: Todisteet ovat selvät. Pikku-Elvira ei olekaan haamu, vaan Maria Teresa Capdevila.

Guille: Kävi ilmi, että Tete kävelee unissaan. Unissakävelijät etsivät tavaroita, jotka ovat hukanneet. Mari Tere oli ihan sietämätön pudonneen sormuksen takia, ja niinpä se nousi yöllä unissaan etsiskelemään sitä. Tapaus selvitetty. Pikku-Elvira on pelkkä mummin kauhutarina. Mummi on kyllä aikamoinen

Raul: Musiikki on se juttu. Ai anteeksi. Musiikilla saa tyttöjä, ei jalkapallolla. Rokki tekee tytöt hulluiksi. Vähän kun soittaa, niin niiltä tippuu alkkarit.

Fernando: Taas joku on ulostanut autooni. Miten se voi olla mahdollista?

Diego: Se Miguel on tosi törkimys. Miten se voi olla pitämättä sinun tisseistä? Etkö joutunutkaan näyttämään rintoja? Hyvä juttu.

Eva: Sä uskalsit, koska olet rohkea ja tosi hyvä lavalla.

Fermin: Lopettakaa, tämä ei ole mikään rokkikonsertti.

Triviaa:

Jakson espanjalainen nimi Ser o no ser taladrador viittaa sekä Hamletiin, että jaksossa esillä olleisiin kellistäjiin ja putkimiehiin. Taladrador on espanjaksi putkimies ja ser o no ser taas espanjaksi ollako vai eikö olla.

Miguelin ja Lobaton hahmojen näyttelijöinä näemme näyttelijät Juan Fernandezin ja Miguel Ortizin. Molemmat ovat olleet kohtalaisen menestyneitä näyttelijäurallaan.

Jakson näyttelijävalinnat ovat tainneet jäädä sarjan tekijöiltä muistamatta, koska heille sattui jäälleen pieni lapsus. Nimittäin 2 C:n edustajaa jaksossa esitti Alex Gonzalez, joka myöhempien kausien aikana tulee Afrin mieltä sekoittamaan Jaimen hahmossa (jaksot 90 ja 92).

IMDb on laittanut jakson näyttelijätietoihin vielä Paul Lostaun nimen. Hänen esittämäänsä hahmoa ei nyt niin helposti tunnista, mutta 2 A:n edustaja olisi ehkä se turvallisin arvaus. Lostau on siinä mielessä mielenkiintoinen nimi, että hän kuoli vain 28 vuotiaana onnettomuudessa Madridissa vuoden 2007 marraskuussa. Lostau ehti lyhyen uransa aikana olla monessa mukana. Serranoiden piipahduksen lisäksi hän oli mukana mm. La que se avecina (eli NM:n jatkosarja), Amor en tiempos revueltos ja Al filo de la ley.

Vaatetriviaa: Evalla on konsertin aikana päällä sininen toppi, jossa on Teräsmies-merkki mukana. Vaatetus tuntuu olevan muutenkin suosittu, koska Tete lainaa vaatetta siskoltaan jaksossa 43, ja Raulilla on samannäköiset bokserit, jotka tuottavat sitten jaksojen 52-53 hieman ikävämpiä asioita.

Santi haukkuu jossain kohtauksessa Marcosta androgyyniksi. Androgyyni ihminen on sellainen, joka ei tunne kuuluvansa jompaankumpaan sukupuoleen.
Banneri, joka rikkoi SPK -foorumin mittasääntöjä, poistettu Operatiivisen ylläpidon toimesta!
Myös toinen poistettu, merkkirajan takia.
Myös kolmas poistettu, merkkirajan takia.

LOS SERRANOS- HASTA SIEMPRE
Avatar
kkiljun
Kirjastodiego
 
Viestit: 8010
Liittynyt: Ma Marras 26, 2007 5:15
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Jaksot ja tuotanto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa