Jakso 03x08: Kärpäsestä härkänen

Keskustele sarjan jaksoista ja tuotannosta

Valvoja: zapoing

Jakso 03x08: Kärpäsestä härkänen

ViestiKirjoittaja churro1 » Su Heinä 29, 2012 4:12

Jakso 34: Kärpäsestä härkänen (El uso del matrimonio)

Serranon perheen 34. pienoiselokuvassa etsitään rauhaa lemmenhetkelle kahdessa polvessa. Diego ja Lucía sekä Fiti ja Candela yrittävät päästä orastavan aviokriisin yli vetäytymällä halpaan hotelliin parisuhdetta hoitamaan. Eva ja Marcos ovat puolestaan menneet vihdoinkin yhteen ja kaipaavat omaa rauhaa kuhertelulleen.

Hotelliin hoitoon
Diegolla ja Lucíalla on jo viisipäinen pesue, mutta perheenpää himoitsee siihen vielä täydennystä. Parempi puolisko kuitenkin torppaa moiset projektit heti kättelyssä. Lähestyyhän hän jo neljääkymmentä, eikä lapsia noin vain hankita.

Joviaali kirkonmies isä Aurelio esittelee Diegolle katolista avioliittokurssia. Siellähän on yhtenä tarkoituksena puhua myös avioliiton tarkoituksesta (el uso del matrimonio) eli lisääntymisestä. Kaljupäällä käy leimahdus aivoista. Lucíahan voisi kurssilla innostua Diegon pikku hankkeesta. Luomisteoriaa luovasti tulkitsemalla hän saa maaniteltua puolisonsa osallistumaan kinkereille. Siellä Diego menee asioiden edelle ja möläyttää parin odottavan lasta. Lucíalta menee kuppi nurin, ja ukko saa seuraavana päivänä luvan levyttää olohuoneessa. Fiti puolestaan nolaa sessiossa Candelan, joten Diego saa mekaanikosta petikumppanin.

Tilanne on sen verran vaikea, että tavernanpitäjä ja rasvanäppi pistäytyvät Fermínin/Fernandon luona. Kallonkutistaja diagnosoi tapauksen tuossa tuokiossa. Miehet ovat urautuneet rutiineihin eivätkä osaa enää vietellä naisia. Lääkkeeksi Fermín kehottaa miettimään uusia keinoja. Esimerkiksi terapeuttinen keskustelutuokio jossakin muistoja mieleen tuovassa ympäristössä kuten vaikka ensitreffien tapahtumapaikalla voisi olla poikaa. Psykologin neuvot päättyvät kuitenkin jyrkkään ohjenuoraan: ei seksiä vaan keskustelua.

Lucía ja Candela ovat tulleet katumapäälle. Ehkä he olivat sittenkin liian ankaria. Niinpä he vastaavat myöntävästi ukkojensa ehdotukseen hotelliyöstä. Daamit kuvittelevat, että urokset hinkuvat seksiä, joten he pukeutuvat vietteleviin asuihin ja käyvät hotellilla innokkaasti iholle. Miehet eivät kuitenkaan lämpene, koska psykologin ohje jyskyttää vinttikamarissa: no sexo. Rauha palaa vähitellen kummankin pariskunnan välille, ja sen jälkeen Fermínin neuvot lempataan romukoppaan.

Kuhinaa kulisseissa
Esikoululaiset pitävät myyjäiset, joissa kaupitellaan ruokia Espanjan eri osista. Curro ilmoittautuu mukaan sillä taka-ajatuksella, että voisi tehdä vaikutuksen ihastukseensa Saraan. Nuukuuksissaan Santi tuo veljenpojalleen vanhentuneita leipiä tavernasta, joten pikkumiehen suunnitelmat kuivuvat kokoon kuin setämiehen leivänkannikat.

Samaan aikaan Lourdes puuhaa koulunäytelmää, johon etsitään suden esittäjää. Santi suostuu aluksi, mutta peruuttaa ilmoittautumisensa, koska saa ystäviensä hirnahtelusta mitan täyteen. Hän haluaa kuitenkin hyvittää kuprunsa Currolle, joten lopulta rooli kelpaa. Koululaisten ahkerointi ei siis mene hukkaan, eikä näytelmästä tule sutta. Punahilkan nimen lausuminen ei tosin mene Santiagolta täysin putkeen, mutta siitä huolimatta Lourdes palkitsee kinkkumiehen hikoilut moiskauttamalla ensimmäisen pusunsa tämän poskelle.

Rauhaa rakastavaisille
Eva ja Marcos ovat tunnustaneet rakkautensa valokuva-automaatilla. Pari etsii omaa rauhaa kuhertelulleen, mutta se ei onnistu Serranoilla, jossa väkeä vilisee kuin Vilkkilässä kissoja. Rakastavaiset sopivat tapaavansa yöllä Serranojen olohuoneessa. Siellä levyttävät kuitenkin Diego ja Fiti. Niinpä Eva hiipii yönsydännä pimeään huoneeseen ja herättää Marcosiksi kuvittelmansa isäpuolen. Hetkeä myöhemmin Marcos sipsuttelee tiloihin ja on vähällä aiheuttaa Fitille laakin suutelemalla hitaasti tämän peiton alta pilkottavaa etutassua.

Afri ja Raúl saavat vihiä Evan ja Marcosin yksityisyysongelmista, joten he järjestävät ystävilleen lemmenyön halvasta hotellista, johon sattumoisin myös Diego, Lucía, Fiti ja Candela pelmahtavat viettämään terapiatuokiotaan. Musikantti ja runotyttö liukenevat paikalta, mutta heille lemmenyötä junailleet Afri ja Raúl päätyvät itse pöllyttämään lakanoita.

Eva ja Marcos pitävät kotona lemmenhetken, joka romanttisuudessaan etsii vertaistaan. Serrano taluttaa Capdevilan alakertaan. Laskettuaan kymmeneen tämä poistaa siteen silmiltään. Gustav Mahlerin sävelet alkavat tulvia ääniraidalta, ja Eva saapastelee Serranojen sisäpihalle rakennettua kynttiläkujaa pitkin varastorakennukseen, jossa pari vaihtaa ensimmäiset suudelmansa kynttiläntuikkujen loimottaessa.

El uso del matrimonio --jaksossa kaikki toimii täydellisesti. Diegon ja Lucían mehukkaassa riitelyssä dialogia laajennetaan yllättäen jopa uskonnolliselle alueelle. Näyttelijä Jesús Bonilla (Santi) tarjoaa loisteliasta komiikkaa tenavien teatterikohtauksissa. Raúl ja Afri saavat maistaa omia lääkkeitään halvassa hotellihuoneessa. Show'n varastavat kuitenkin Eva ja Marcos, joiden romanssi kukkii jaksossa huumaavampana kuin koskaan. Osaan sijoitetut kaksi puolisisarusten kohtausta Gustav Mahlerin musiikin säestyksellä kuuluvat sarjan ikimuistoisimpiin hetkiin. Jakso 34 kisailee väkevästi kaikkien aikojen parhaan Serranon perheen jakson tittelistä, joskin Tetén ja Guillen tarinan puuttuminen voi pudottaa jakson mitalisijoille.



Vuorosanoja
Diego: Don Aurelio vain valitsi Lucían ja minut puhumaan avioliittoon aikoville.
Carmen: Minä kun en uskonut liittoonne, ja nyt olette esimerkkinä!
Lucía: Sehän on ihan älytöntä. En ole edes varma uskostani. Uskonko edes Jumalaan?
Diego: Miten, Herran nimessä, et uskoisi? Mieti nyt vähän. Kenen uskot täyttäneen tämän planeetan? Kuka keksi kaikki erilaiset eläimet?
Lucía: Ehkä sillä on jotain tekemistä evoluutioteorian kanssa.
Diego: Minkä ihmeen evoluutioteorian? Entä happi? Mitä siitä sanot? Se joka hapen keksi, olisi voinut täyttää maailman typellä niin kuin Marsin, ja olisimme kaikki kuolleet.
Carmen: Ei se ole sattumaa. Ja onhan Aatami ja Eeva.
Lucía: Se on tarua.
Diego: Kuka loi ensimmäisen kertojan? Kuka?
Carmen: Älä naura, kun kerrankin Diego on oikeassa.
Lucía: Yritätte vakuuttaa minut Jumalan olemassaolosta ennen ateriaa. Hyvä on. Luovutan. Annan periksi. Menen kertomaan vaatimattoman mielipiteeni katolisen aviovaimon elämästä. Keskustelu loppu.

Vaikka olet vähän vanhentunut ja olet yhä kiukkuinen, olet yhä kuningattareni. Fitin kirje Candelalle

[Santi heittää Marcosin ja Evan koslalla kotiin valokuva-automaatilta ja Eva on takapenkillä edelleen liikutuksen vallassa.]
Santi: Mikäs tuota vaivaa?
Marcos: Ei mikään. Tiedäthän sinä tytöt. Kuvat kuulemma epäonnistuivat.

Triviaa
El uso del matrimonio lähetettiin Espanjassa ensimmäisen kerran Serranon perheen melkein yksivuotispäivänä 21. huhtikuuta 2004. Jakson katsojaluvut olivat kolmannen kauden kuudenneksi korkeimmat.

Jakson alkukieliselle nimelle El uso del matrimonio irvistellään sisäänlämpiävästi Serranon perheen osassa 74, joka on ristitty muotoon El blues del matrimonio.

Evan ja Marcosin karatessa koulusta kotiin nähdään pari hölkkäämässä pitkin Madridin vanhankaupungin katuja samalla, kun Fran Perea räimii taustanauhalla "Dame una alegríaa". Vauhdikas kohtaus alkaa Garcilason koulun jo tutuksi käyneeltä portilta Calle del General Alvarez de Castro -kadulta.

Seuraavaksi mennään jo vanhaankaupunkiin. Eva ja Marcos kirmaavat Piispan kappelin (Capilla del Obispo) vierestä Plaza de la Pajan keskiaikaiselle aukealle. Siitä matka jatkuu mutkikkaalle ja monia portaita sisältävälle Calle del Rollolle, jonka varrella pari nakkaa kolikon iloiselle katusoittajahipille.

Pienten koululaisten ryhmä tulee paria vastaan kapean Calle de la Cava Alta kadun lounaispäässä. Kuvauspaikasta on vain kymmenisen metriä kadun päähän, jossa Santi seisottaa autoaan jakson alussa ennen kuin poimii Evan ja Marcosin kyytiin valokuva-automaatilta (joka siis sijaitsi sarjan kuvausten aikaan Calle de la Cava Altan ja Calle Cava Bajan välisten portaiden alatasanteella).

Seuraavaksi pari kieltäytyy kukkaistytön tarjoamista antimista, ja riehakkaaksi äityvä Marcos koppaa Evan syliinsä. Kohtaus on kuvattu Calle del Rollon alajuoksulla juuri ennen kuin katu päättyy Calle de Segovian risteyksessä.

Kimara jatkuu edelleen vanhassakaupungissa. Seuraavassa kohtauksessa pari nähdään laskeutumassa alas Costanilla de San Andrés katua. Katsojan huomio kiinnittyy sarjaa sponsoroivan virvoitusjuomajätin kuorma-autoon, joka tuo kadun yläpäässä samaan aikaan ikään kuin sattumalta täydennystä Plaza de la Pajan katuravintoloille.

Seuraavassa välähdyksessä Eva ja Marcos jolkottelevat Calle de Segovia katua pitkin kohti Segovian korkaa siltaa, jota madridilaiset kutsuvat myös Itsemurhasillaksi. Vanhoina aikoina elämäänsä tyytymättömät kun tapasivat heilauttaa itsensä sillan kaiteiden yli, jolloin maan vetovoima hoiti loput. Nykyisin se ei onnistu, sillä kaiteiden viereen on pystytetty korkeat pleksit.

Lopuksi pari nähdään vielä kotikonnuilla Manzanaresjoen laaksossa. Kovakuntoiset puolisisarukset ravaavat Puente de la Reina Victorian historiallisen sillan yli ja avaavat kotitalonsa ulkoportin.

Jakson 34 ovat käsikirjoittaneet Adriana Rivas, Emilio Díez ja Alberto Úcar. Kolmikon muita onnistuneita töitä ovat muun muassa osat 12 (Parempi katsoa kuin katua), 15 (Onni matkassa) ja 46 (Varsinainen gigolo).

Joviaalina Isä Aurelianona nähdään kokenut näyttelijä Francisco Merino, joka aloitti elokuvauransa jo vuonna 1962.

Marcosin ja Evan kylpyhuonepätkässä ja jakson lopun kynttiläkohtauksessa soi taustalla itävaltalaisen Gustav Mahlerin säveltämä Adagietto Viidennestä sinfoniasta. Sama musiikki soi jo edellisen jakson loppukohtauksessa valokuva-automaatilla. Kärpäsestä härkänen jakson jälkeen ei Mahlerin sävelteosta sarjassa enää kuultu.

Marcos tarjoaa Evalle ruoka-annoksen, jossa kastike on annosteltu lautaselle sydämen muotoiseksi samalla, kun ääniraidalle tulvii hidas instrumentaaliversio 1+1=7-kappaleen kertosäkeestä. Ideaa kierrätettiin Tetén ja Guillen osalta vielä viimeisellä tuotantokaudella.

Evan ahtaahkossa T-paidassa mainitaan kolme amerikkalaista punkbändia: The Men of Porn, Hammercocks ja The Filthy Skanks. Ihokkaan grafiikka perustuu keikkajulisteeseen, jonka oklahomalainen Green Door klubi julkaisi vuonna 2001.

Marianela on espanjalaisen kirjailijan Benito Pérez Galdósin tunnetuimpia romaaneja. Tarinankertojaan viitataan myös Evan ja Afrin ensimmäisessä keskinäisessä keskustelussa, jonka nämä käyvät toisen tuotantokauden toiseksi viimeisessä jaksossa.

Hannibal Lecter on kirjailija Thomas Harrisin luoma fiktiivinen psykopaatti ja sarjamurhaaja, joka esiintyy muun muassa teoksessa Uhrilampaat. Kyseiseen mallikansalaiseen viitataan myös Serranon perheen jaksossa 20.

Chistorra on navarralainen leikkelemakkara, joka maustetaan yleensä valkosipulilla, persiljalla, suolalla ja paprikajauheella. Rasvaprosentti huitelee 80 prosentissa.

Mortadella on italialaisperäistä leikkelamakkaraa, joka on yleensä valkoisten silavapalojen ja vihreiden pistaasien täplittämää.

Idiazabal on lampaanmaidosta valmistettua savunmakuista juustoa, jota valmistetaan Espanjan Baskimaassa.

Jaksoraportin täysversio (lisäaineistona mm. pari videonpätkää) on webbisivulla:
https://sites.google.com/site/losserran ... o-34-03x08
-
Espanjalainen Serranon perhe on televisiosarja,
jota yleisö ei tutkimusten mukaan pidä korkeatasoisena,
mutta rakastaa sitä fanaattisesti." -Turun Sanomat 18.9.2008
Avatar
churro1
Maria Teresa Capdevila Gómez
 
Viestit: 560
Liittynyt: La Joulu 12, 2009 4:15

ViestiKirjoittaja Kolmen kopla » Ma Heinä 15, 2013 2:12

Hauska jakso jälleen. Diego oli aivan raivostuttava, kun meni sanomaan Lucíalle, että on lupautunut kertomaan heidän avioliitostaan muille. Evan ja Marcosin rakkaustarina on myös ihanassa kohtaa, kun kaikki on edes hetken aikaa hyvin. Ja voi Curro-raukka, kun pihi Santi teki pojalle ikävän tempun. Mutta ah se ihana Punahilkka-näytelmä ja Santin ja Lourdesin ulvonnat, se tunnaribiisi jäi niin "ihastuttavasti" soimaan liiankin pitkäksi aikaa.
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Kolmen kopla
MAHTIDIEGO
 
Viestit: 16140
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2008 5:38
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja churro1 » Ma Heinä 15, 2013 9:40

Kolmen kopla kirjoitti:se tunnaribiisi jäi niin "ihastuttavasti" soimaan liiankin pitkäksi aikaa.


Tunnaribiisi? Kynttiläkujan taustalla soiva biisi (Gustav Mahlerin Adagietto) vai kenties 1+1=7-kappaleen kertosäkeen hidastettu instrumentaaliversio sillä hetkellä, kun Eva huomaa, mihin muotoon soosi on lautasella puserrettu?
-
Espanjalainen Serranon perhe on televisiosarja,
jota yleisö ei tutkimusten mukaan pidä korkeatasoisena,
mutta rakastaa sitä fanaattisesti." -Turun Sanomat 18.9.2008
Avatar
churro1
Maria Teresa Capdevila Gómez
 
Viestit: 560
Liittynyt: La Joulu 12, 2009 4:15

ViestiKirjoittaja Kolmen kopla » Ti Heinä 16, 2013 1:55

churro1 kirjoitti:
Kolmen kopla kirjoitti:se tunnaribiisi jäi niin "ihastuttavasti" soimaan liiankin pitkäksi aikaa.


Tunnaribiisi? Kynttiläkujan taustalla soiva biisi (Gustav Mahlerin Adagietto) vai kenties 1+1=7-kappaleen kertosäkeen hidastettu instrumentaaliversio sillä hetkellä, kun Eva huomaa, mihin muotoon soosi on lautasella puserrettu?


Tarkoitin sitä lastenlaulua Punahilkka-näytelmässä :D
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
Kolmen kopla
MAHTIDIEGO
 
Viestit: 16140
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2008 5:38
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

ViestiKirjoittaja S-T » Ti Heinä 16, 2013 8:03

Kolmen kopla kirjoitti:
churro1 kirjoitti:
Kolmen kopla kirjoitti:se tunnaribiisi jäi niin "ihastuttavasti" soimaan liiankin pitkäksi aikaa.


Tunnaribiisi? Kynttiläkujan taustalla soiva biisi (Gustav Mahlerin Adagietto) vai kenties 1+1=7-kappaleen kertosäkeen hidastettu instrumentaaliversio sillä hetkellä, kun Eva huomaa, mihin muotoon soosi on lautasella puserrettu?


Tarkoitin sitä lastenlaulua Punahilkka-näytelmässä :D


:D

Itse jaksosta, niin tämähän on yksi niistä ihan "terävimmän" parin jakson kärjen tuntumassa sai samassa kärjessä olevia jaksoja, ihan jo Paras jakso -kilpailujenkin annin perusteella. Ja tietysti paljolti Marcos y Eva -parin kohtausten takia. Mestarillinen jakso, jonka näkemistä Yle Areenan uusinnoista eittämättä odotan, koska en oikeastaan muista paljoa enää tästä jaksosta ja olen ihan tarkoituksella odottanut, kun joskus taas kunnolla näkisin (en ole jaksanut netistä lähteä kalastelemaan muuten).

Muiden hahmojen kohtausten osalta tämä on ehkä vähän heikompi kuin usea muu jakso, jos nyt yhtään muistan, mutta ei toki mitenkään läheskään huono, jäävät vain Evan ja Marcosin jalkoihin, poloiset!
JUMALA ARMAHTAA, PALSTAMESTARI EI!!!
Kuva
Kuva
Kuva
Avatar
S-T
Emeritus Pääylläpitäjä | K. vs. T XI -mestari [11/11] & PVT 2022 KRISTALLITRIPLA & VK I 2022 & SST II 2022 & SPKFAK 2022 & PB 2022 -pääsarjamestari & VT 2022 [+VTJ] & KN 2022 & SPT 2022 & SPK 100 - 2022 & Viikon VF
Emeritus Pääylläpitäjä | K. vs. T XI -mestari [11/11] & PVT 2022 KRISTALLITRIPLA & VK I 2022 & SST II 2022 & SPKFAK 2022 & PB 2022 -pääsarjamestari & VT 2022 [+VTJ] & KN 2022 & SPT 2022 & SPK 100 - 2022 & Viikon VF
 
Viestit: 289102
Liittynyt: La Joulu 08, 2007 3:56

ViestiKirjoittaja churro1 » Ti Heinä 16, 2013 8:07

Kolmen kopla kirjoitti:
churro1 kirjoitti:
Kolmen kopla kirjoitti:se tunnaribiisi jäi niin "ihastuttavasti" soimaan liiankin pitkäksi aikaa.


Tunnaribiisi? Kynttiläkujan taustalla soiva biisi (Gustav Mahlerin Adagietto) vai kenties 1+1=7-kappaleen kertosäkeen hidastettu instrumentaaliversio sillä hetkellä, kun Eva huomaa, mihin muotoon soosi on lautasella puserrettu?


Tarkoitin sitä lastenlaulua Punahilkka-näytelmässä :D


En kyllä muista tuollaista viisua ollenkaan. Pitänee katsoa jakso vielä kerran.
-
Espanjalainen Serranon perhe on televisiosarja,
jota yleisö ei tutkimusten mukaan pidä korkeatasoisena,
mutta rakastaa sitä fanaattisesti." -Turun Sanomat 18.9.2008
Avatar
churro1
Maria Teresa Capdevila Gómez
 
Viestit: 560
Liittynyt: La Joulu 12, 2009 4:15


Paluu Jaksot ja tuotanto

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa

cron