Fiti Martinez kirjoitti:Itse olen välillä ihmetellyt sitä sarjan ja yksittäisten jaksojen "aikajanaa"... Ilmeisestikin välillä hypätään vaikkapa nopeasti jonkun koulun loman ylitse, koska mielestäni nämä lapset on melkein aina koulussa, mutta kuitenkin niistä lomista puhutaan yhtenään.
Fiti Martinez kirjoitti:Toinen joissain jaksoissa kummastuttava asia on se, että jotkut käyttäytyvät kuin olisi yö tulossa ja toiset taas eivät... No tämä saattaa johtua siitä, että tuolla Välimerenmaissa on tapana aikuisten kukkua pitkälle yöhön asti ja tms.
Fiti Martinez kirjoitti:Sitten on välillä niitä kuvitelmakohtauksia, kuten esimerkiksi se JCK:n esille tuoma kauhujakso, mutta nehän ovatkin ihan tarkoituksella ilmeisesti pistetty vähän överiksi...
JCK kirjoitti:Fran Perea Aamu-tv:n haastattelussa 27.11.2007:
Haastattelija: "Kuinka hyvin tämä sarja kuvaa aitoa espanjalaista perhe-elämää?"
Fran (tulkin välityksellä): "On se vähän liioiteltua."
Tämä tuskin on kauhean suuri yllätys. Pakkohan sarjassa on sattua ja tapahtua, jotta se olisi mielenkiintoinen. Kulttuurierosta johtuen tuon "vähän liioiteltua" tulkitseminen on hieman hankalaa. Espanjalaisethan ovat tunnetusti ihan oikeastikin melko temperamenttisia. Silti luulen, että Serranoissa hahmot on kärjistetty aivan äärimmilleen, ajatelkaa vaikka Santiagoa. Tapahtumatkin menevät joskus, itse asiassa melkein aina, "hieman" yli, mutta sehän on Serranon perheen ideakin. Tämä siis sarjan todenmukaisuudesta yleisesti, mutta pureudutaanpa muutamiin yksityiskohtiin.
Varsinaisia virheitä en ole sarjassa huomannut lukuunottamatta tuota Fitin mainitsemaa tavernajuttua. Oudohkoja tapauksia on sitä vastoin tullut vastaan. Ehkä osa niistä on selitettävissä juuri kulttuurierolla.
Esimerkiksi koulussa moni asia hämmentää. Miten on mahdollista, että Marcos lähtee tuosta vaan kesken lukukauden Lontooseen ja palaa takaisin samalle luokalle ja jatkaa niinkuin ei olisi poissa ollutkaan? Entäpä kokeet? Candela ilmoittaa uusintakoepäivän parin päivän päähän. Sitten, kun Candela on masentunut, Lucia vaan ilmoittaa Raulille, että kokeet peruttu. Tuntuu hieman erikoiselta käytännöltä. Ja lukiolaiset Raul, Chuky ja Marcos tunkeutuvat opettajien huoneeseen etsimään koevastauksia ja usein vielä menestyksekkäästi kiinni jäämättä. Ei meillä päin ainakaan...
Fiti Martinez kirjoitti:Itse olen välillä ihmetellyt sitä sarjan ja yksittäisten jaksojen "aikajanaa"... Ilmeisestikin välillä hypätään vaikkapa nopeasti jonkun koulun loman ylitse, koska mielestäni nämä lapset on melkein aina koulussa, mutta kuitenkin niistä lomista puhutaan yhtenään.
Jos en aivan väärin muista niin ainakin yksi kesäloma sijoittui tuotantokausien taitekohtaan eli seuraavassa kaudessa jatkettiin tapahtumista loman jälkeen. Miksi nämä lomat oikein skipataan? Ehkä tekijät saavat enemmän irti jaksoista, joissa lapset tapaavat toisiaan koulussa. Toisaalta, miksi he eivät voisi tavata lomallakin ja keksiä yhdessä jotain lomatekemistä?Fiti Martinez kirjoitti:Toinen joissain jaksoissa kummastuttava asia on se, että jotkut käyttäytyvät kuin olisi yö tulossa ja toiset taas eivät... No tämä saattaa johtua siitä, että tuolla Välimerenmaissa on tapana aikuisten kukkua pitkälle yöhön asti ja tms.
Tähän en olekaan kiinnittänyt ennen huomiota.Täytyypä katsoa...
Fiti Martinez kirjoitti:Sitten on välillä niitä kuvitelmakohtauksia, kuten esimerkiksi se JCK:n esille tuoma kauhujakso, mutta nehän ovatkin ihan tarkoituksella ilmeisesti pistetty vähän överiksi...
Joo, ne ovat ihan oma lukunsa. Unet/kuvitelmat ovat joskus ihan hauskojakin esim. Diego ja Santi ratkaisemassa laskutehtävää. Periaattessahan hurjimmatkaan kuvitelmat eivät ole ristiriidassa sarjan todenmukaisuuden kanssa, kun ne ovat vain kuvitelmia. Ylipäätään sarjassa löytyy melkein aina kaikkeen yliluonnolliseen lopulta luonnollinen selitys. Ainoa asia, mikä minulle on jäänyt epäselväksi, on Sebastian-jakson loppu (siitä tuolla Kauhujaksot-topicissa).

it´s me kirjoitti:Fiti Martinez kirjoitti:Itse olen välillä ihmetellyt sitä sarjan ja yksittäisten jaksojen "aikajanaa"... Ilmeisestikin välillä hypätään vaikkapa nopeasti jonkun koulun loman ylitse, koska mielestäni nämä lapset on melkein aina koulussa, mutta kuitenkin niistä lomista puhutaan yhtenään.
jep, ainoa loma minkä muistan oli 1. kauden lopussa, mutta se saattaa johtua esitysajankohdista Espanjassa:
1. kausi --> huhtikuu 2003-heinäkuu 2003
2. kausi --> marraskuu 2003-helmikuu 2004
3. kausi --> helmikuu 2004-heinäkuu 2004
4. kausi --> tammikuu 2005-heinäkuu 2005
ja Espanjassahan kesäloma alkaa myöhempään kun Suomessa

Fiti Martinez kirjoitti:Tuo voi hyvin pitää paikkaansa, tosin yleensähän sarjakaudet käsittelevät koko vuotta riippumatta kuvausajankohdista... Serranokaudet on vaan tuolta osin aika epäselviä, kun mitään kiintopisteitä koululaisten lomien lisäksi ei juurikaan ole... Esimerkiksi joulua on kai vietetty vain kerran Serranoissa ja sekin ohitettiin muutamassa minuutissa...
JCK kirjoitti:Fiti Martinez kirjoitti:Tuo voi hyvin pitää paikkaansa, tosin yleensähän sarjakaudet käsittelevät koko vuotta riippumatta kuvausajankohdista... Serranokaudet on vaan tuolta osin aika epäselviä, kun mitään kiintopisteitä koululaisten lomien lisäksi ei juurikaan ole... Esimerkiksi joulua on kai vietetty vain kerran Serranoissa ja sekin ohitettiin muutamassa minuutissa...
Vähän OT: Nyt on ihan pakko kysyä, missä jaksossa on näytetty Serranoiden joulunviettoa. On nimittäin mennyt minulta kokonaan ohi. Vai tarkoititko jotain tulevaa Suomessa vielä esittämätöntä jaksoa? Viime jouluna aloin miettimään, onko jotain joulujaksoa tehty tai ylipäätään mitään pätkää Serranoiden joulusta.

JCK kirjoitti:Fiti Martinez kirjoitti:Tuo voi hyvin pitää paikkaansa, tosin yleensähän sarjakaudet käsittelevät koko vuotta riippumatta kuvausajankohdista... Serranokaudet on vaan tuolta osin aika epäselviä, kun mitään kiintopisteitä koululaisten lomien lisäksi ei juurikaan ole... Esimerkiksi joulua on kai vietetty vain kerran Serranoissa ja sekin ohitettiin muutamassa minuutissa...
Vähän OT: Nyt on ihan pakko kysyä, missä jaksossa on näytetty Serranoiden joulunviettoa. On nimittäin mennyt minulta kokonaan ohi. Vai tarkoititko jotain tulevaa Suomessa vielä esittämätöntä jaksoa? Viime jouluna aloin miettimään, onko jotain joulujaksoa tehty tai ylipäätään mitään pätkää Serranoiden joulusta.

kkiljun kirjoitti:Ton jolujakson puuttumisen (tai semmosen missä joululla on tärkeä merkitys) voi selittää silläkin, että se jouluaattohan on espanjassa ihan toisenlainen. Nehän ei saa lahjoja siellä 24.12 vaan vasta loppiaisena (6.1), joka on siellä myäs kolmen tietäjän päivä. Siellä on sitten joitain kulkueita tai sen sellaista.

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa