1. Jakso 34, 03x08, Kärpäsestä härkänenKäsikirjoitus: Emilio Díez, Adriana Rivas, Alberto Úcar
Ohjaus: David Molina Encinas
Suomennos: Riitta Torikka
Ensiesitys: 21.4.2004Serranon perhe 10 vuottaSerranon perheen (Los Serrano) tuotanto alkoi Espanjassa tosimielellä maaliskuun alussa 2003, jolloin useimpien näyttelijöiden työsopimukset astuivat voimaan ja ensimmäisten jaksojen kuvaukset alkoivat. Työt etenivät rivakkaa vauhtia, joten pilottijakso oli valmis esitettäväksi Espanjan television Telecinco-kanavalla tasan 10 vuotta sitten 22. huhtikuuta 2003.
Los Serrano suunniteltiin nykyaikaan päivitetyksi perhesarjaksi, jonka tarjoamia arvoja olivat rakkaus, toisista välittäminen ja suvaitsevaisuus. Hieman sokerisilta kuulostavien periaatteiden vastapainoksi sarja käsitteli melko ronskilla otteella seksiä ja uskontoa. Lisäksi alkuperäinen dialogi sisälsi espanjankielisiä rivouksia enemmän kuin kukaan ehti laskea. Konseptin taustahahmoja olivat Globomedia-yhtiön perustaja ja nykyinen pääjohtaja Daniel Écija ja Alex Pina.
Luja panostusSerranon perheeseen panostettiin kunnolla. Käsikirjoittajatiimiin palkattiin oppinutta porukkaa kuten esimerkiksi Salamancan yliopistossa TV-sarjojen tuotantoa ja käsikirjoittamista opettava tohtori Iván Escobar ja näyttelijä Antonio Resinesin (Diego) tavoin lakimiehen loppututkinnon suorittanut Curro Velázquez. Kaiken kaikkiaan sarjaa kirjoitti sen elinkaaren aikana yli 40 kynäilijää, jotka yleensä kirjoittivat yhden jakson 2-5 hengen tiimeissä. Ensimmäisestä viisivarttisesta tehtiin kerrassaan 14 erilaista käsikirjoitusversiota.
Serranon perheen päärooleihin valittiin Espanjan parhaita näyttelijöitä. Diegon ja Lucían roolit annettiin Antonio Resinesille ja Belén Ruedalle. Mikä tahansa muukin tuotanto olisi latonut lihavan pinon euroseteleitä tiskiin heidät saadakseen. Serranoissa valinta oli poikkeuksellisen onnistunut, sillä parin yhteinen kemia piti sarjaa pystyssä vaikeinakin hetkinä viidennellä ja kuudennella kaudella.
Marcosin ja Evan rooleihin valinnat tehtiin myös varman päälle, sillä 24-vuotias Fran Perea ja 25-vuotias Verónica Sánchez olivat lähes kymmenen vuotta roolihahmojaan vanhempia ammattinäyttelijöitä. Tällä ratkaisulla tärkeiden avainhahmojen esittäjiksi saatiin kuitenkin kokeneita jermuja.
Varhaisnuorison näyttelijävalinnat osuivat ilmeisen geeniavun ansiosta myös nappiin. Guilleksi otettiin espanjalaisen näyttelijän Amelia del Vallen 11-vuotias poika Víctor Elías ja Tetéksi toisen tunnetun näyttelijä-ohjaajan Charo Molinan 12-vuotias tytär Natalia Sánchez. Sarjan kertojaääneksi Curritoksi löydettiin Madridin esikaupungista Móstolesista Jorge Jurado -niminen pikkumies.
Mainetta kunniaaGlobomedia-yhtiön strategiana on aina ollut tehdä TV-sarjoja mahdollisimman suurelle yleisölle. Niinpä henkilöhahmojen ikähaitari vaihteli seitsemääkymppiä lähenevästä Carmenista sarjan alussa seitsemänvuotiaaseen Curroon. Sarja suunniteltiin sellaiseksi, että se viehättää sekä mies- että naispuolisia katsojia.
Serranon perhe niitti parin ensimmäisen vuoden aikana mainetta ja kunniaa. TV-alan palkintoja ropisi sieltä täältä, ja parhaimmillaan katsojaluvut hipoivat kahdeksaa miljoonaa. Sitten tuotantoyhtiö tai sarjan muut tekijät jotenkin vain sössivät koko hoidon. Useiden avainroolien näyttelijät ja parhaat käsikirjoittajat lähtivät pois, ja sarja taputeltiin sekavissa tunnelmissa pakettiin kesällä 2008.
Neljä ensimmäistä tuotantokautta edustavat kuitenkin klassista Serranoa. Niiden DVD-levyjä kaivetaan hyllystä esiin tuon tuostakin. Vaikka jaksot on nähty jo monet kertaan, jaksavat sekopäiset juonikuviot, sujuva ohjaus, papattava dialogi ja mainio näyttelijätyö viihdyttää kerta toisensa jälkeen.
Käänne huonompaanSerranon perheen parhaat jaksot ovat muutamaa poikkeusta peräisin neljältä ensimmäiseltä tuotantokaudelta, jolloin sarjan alkuperäinen henkilöhahmojen paketti Afrilla vahvistettuna pysyi kutakuinkin kasassa. Käänne huonompaan tapahtui jossakin vaiheessa neljännen kauden alkupuoliskon aikana, jolloin ilmeisesti näyttelijä Verónica Sanchez ilmoitti lähdöstään ja paras käsikirjoittajakolmikko Laura Belloso-Iván Escobar-Curro Velázquez siirtyi Écijan ja Pinan uuteen TV-sarjaan Los Hombres de Paco. Samalla taustakaksikko ilmeisesti menetti kiinnostuksensa Serranon perheeseen, sillä Écija on kertonut päättäneensä jo viidennellä kaudella lopettaa sarjan.
Serranon perheen jaksoissa on havaittavissa joitakin muutaman pätkän mittaisia putkia, jotka muodostavat pieniä jatkokertomuksia ja joissa taso nousee poikkeuksellisen korkeaksi. Niihin kuuluvat ennen muuta sarjan alusta neljä ensimmäistä jaksoa, kolmannen kauden keskivaiheilta jaksot 33-35 ja loppuhuipennus 41-45. Neljännen kauden alkupuoliskolla räväytetään viimeisen kerran: jaksot 53-56 muodostavat kovatasoisen ja temaattisesti yhteinäisen värisuoran.
Paras jaksoKaikkien aikojen paras jakso löytyy kolmen putkestä eli jaksoista 33-35, joissa revitetään Evan ja Marcosin huumaavilla lemmenliekeillä. Valinta kohdistuu putken keskimmäiseen osaan eli jaksoon 34, Kärpäsestä härkänen.
Siinä pohditaan kolmannen kauden johtoteemaa eli avioliiton tarkoitusta. Diegon mielestä sen tarkoitus on jälkeläisten hankkiminen. Lucían käsitys asiasta on mutkikkaampi. Fitiä ja Candelaa rassaavat samat pulmat. Niinpä kumpikin pari päätyy kirkon avioliittoneuvolaan ja halpaan hotelliin lemmenleikkejä harjoittamaan.
Kärpäsestä härkänen on Evan ja Marcosin suurta juhlaa. Toinen toistaan loisteliaampia kohtauksia seuraa sarjatulella: rakkaudentunnustukset kylppärin peilissä, sydämenkuvat kastikkeessa, henkilöiden vaihtumisesta johtuvat väärien henkilöiden suutelemiset olohuoneessa, karkaaminen koulusta kotiin lempimään ja loppukohtauksen ylitsetursuavan romanttinen kynttiläkuja. Myös toiselle nuorisoparille Afrille ja Raúlille tapahtuu. Pari päätyy pienen remonttiurakan jälkeen yhteiseen punkkaan halvassa hotellissa.
Teté ja Guille ovat Kärpäsestä härkänen jaksossa sivuroolissa. Keskustelua kirvoittaa se, voidaanko ykköseksi valita jakso, jossa sarjan oleellisiin henkilöhahmoihin kuuluvat jäävät pimentoon. Toisaalta yksi harvoista Mari Teren ja Guillermon välisistä kohtauksista jaksossa 34 on erinomaisen hauska ja kuvaa täydellisesti nuorempien puolisisarusten myrskyisää suhdetta. Muutaman sekunnin pätkässä pari esittää hennolla otteella pystypainia samaan aikaan, kun Eva ja Marcos palailevat valokuva-automaatilta.
Varhaisnuorison asemesta huomio kiinnittyy tenaviin Curro ja hänen ihastuksensa Saraan, joka nähdään ensimmäisen kerran Serranoilla. Nuorimmainen Serrano onnistuu katkaisemaan välinsä setämies Santiin, joka kuitenkin paikkaa erehdyksensä kuoliaaksinaurattavalla roolillaan koulun näytelmässä. Palkkioksi kinkkumies saa poskelle ensimmäisen pusun Lourdesilta.
Komiikkaa, draamaa ja syntyjä syviäKärpäsestä härkänen jaksossa toimii niin draama kuin komiikka. Irtoherjat jaksavat naurattaa useammankin katselukerran jälkeen. Jakso menee ykköstilalle kuitenkin draamansa ansiosta. Pätkä poikkeaa useista muista Serranon perheen viisivarttisista myös hienoisen syvällisyytensä ansiosta. Jakso on yksi harvoista, joissa Diego ja Lucía pohtivat uskonnollisia kysymyksiä. Fitin ja Candelan hotellikohtauksissa taas on poikkeuksellisen voimakasta nostalgista kaihoa parin muistellessa parikymmentä vuotta kestänyttä liittoaan.
Jaksoraporttihttps://sites.google.com/site/losserran ... o-34-03x08TriviaaKynttiläkujan taustalla soi sama musiikki kuin edellisessä jaksossa valokuva-automaatilla eli itävaltalaisen Gustav Mahlerin säveltämä Adagietto Viidennestä sinfoniasta.
VideopätkäKynttiläkuja
http://youtu.be/eSc9aQ3V_eI?&#t=1h21m24sVaihtoehtoinen jaksoranking on päättynyt. Kiitoksia mahdollisesta mielenkiinnosta.
Kommentointi on edelleen sallittua.