Analyysia sarjasta

Keskustelua espanjalaisesta Aqui no hay quien viva -televisiosarjasta

Valvoja: zapoing

Analyysia sarjasta

ViestiKirjoittaja kkiljun » Su Syys 11, 2011 6:57

Nyt kun NM-sarja on loppunut, niin on aika hieman tässä kerrata omia ajatuksia sarjasta. Analysoin lyhyesti jokaista sarjan hahmoista, joten mahdollisesti tekstin tullessa liian pitkälle jaan sen kahteen osaan, lähettäen seuraavan osan vasta ensi viikolla, tai seuraavien viikkojen aikana. Analysoinnin kohteeksi joutuvat myös sarjan juoni ja tapahtumamiljöö.

Mutta nyt asiaan, Naapureina Madridissa oli siis Antena 3-kanavalla vuosina 2003-2006 pyörinyt komediasarja. Sarjan luojat ovat Alberto Caballero ja Iñaki Ariztimuño. Ohjauksesta on vastannut A. Caballeron sisko Laura ja sarjan taustalla on vahvalla tavalla häärinyt Caballerojen eno José Luis Moreno. Sarjaa voi kyllä parhaiten luonnehtia komediasarjaksi, vaikka draamaakin löytyi. Sarjaa on usein kutsuttu samana vuonna Telecincon puolella alkaneen Serranon perhe-sarjan kilpailijaksi. Serranothan on genreltään samantyylinen sarja, mutta kuten kaikki muistamme, draaman ja huumorin tasapaino on parempi. NM:ssä paino on komediassa. Kuitenkin sarjojen välillä on ollut paljon liikehdintää, muutaman näyttelijän kohdalla. Siitä syystä paljolti tästäkin sarja-analyysista voi mennä näiden kahden sarjan vertaamiseen.

NM-sarjan perusideana oli siis yhdessä kerrostaloyhteisössä asuvien asukkaiden elämän ja kanssakäymisten seuraaminen. Talossa oli alun perin kuusi perusasuntoa, ja alakerrassa entinen jätehuone, jossa talonmies asuu. Samassa talossa oli tämän lisäksi alimmassa kerroksessa videovuokraamo. Talossa oli myös ullakko, joka muuttui vähitellen yleisestä varastosta vuokra-asunnoksi. Sarjan alussa asukaskunta muodostui seuraavista: Ensimmäisessä asuin kerroksessa A-asunnossa sisarukset Marisa ja Vicenta, B-asunnossa Fernando ja Mauri. Toisessa kerroksessa A-asunnossa asui Cuestan perhe, B-asunnossa Concha poikansa ja pojanpoikansa kanssa. Kolmannessa kerroksessa asustivat A-asunnossa Lucia ja Roberto ja B-asunnossa Conchan vuokralaiset Belen ja Alicia. Videovuokraamoa hoiti Paco ja talonmies Emilio asui omassa asunnossaan. Sarjan aikana asuntojen asuinkokoonpanot muuttuivat. Radikaalimmin tämä oli nähtävissä asunnon 2 B:n kohdalla. 90 jakson aikana kyseisessä asunnossa asui yhteensä 16 ihmistä. Muissa asunnoissa vaihtuvuus on ollut huomattavasti pienempää. Esimerkiksi 1 B asunnossa asuivat virallisesti vain 3 henkilöä.

Juonellisesti sarjan jokaisessa jaksossa oli yksi keskeinen juonikuvio, joka sitten ratkesi jakson aikana. Kuitenkin joukossa oli useampiakin juonikuvioita, joiden tapahtumat sijoittuivat useamman jakson ajalle. Näitä olivat esimerkiksi Belenin ja Emilion suhteeseen liittyvät kuviot. Näiden kahden suhde oli mielestäni koko sarjan ajan yksi kantavista juonikuviollisista tukipilareista. Eli aikalailla M&E-parin vastine. Toki sarja on esittänyt muitakin yhden jakson ylittäviä juonikuvioita, ja suhteiden kehittymistä, mutta selkeimmiten tämä on ollut nähtävissä Belenin ja Emilion välillä, alkaen melkein jo ensimmäisestä jaksosta lähtien. Muita tärkeitä pareja ovat sitten olleet Juan&Isabel, Juan&Paloma, Fernando&Mauri, Ana&Bea, Lucia&Roberto, Lucia&Carlos jne. Juonikuviollisesti on ollut myös nähtävissä, se että jokaisen jakson pääkuviossa on suurin osa talonyhtiöstä mukana. Aina kuitenkin joku jättäytyy pois. Eli juonien kannalta hieman samantyyppinen kuin Serranot, mutta eri juonikuviot ehkä sitten yksi vähemmän. Juonikuvioita ei ole voinut myöskään jakaa yhtä selvästi sukupolviin, mikä on ollut Serranoissa usein mahdollista. Juonesta voi tietysti mainita vielä sen, että sarjan ehdottomasti tärkein tapahtuma on ollut joka jaksossa tapahtunut talonyhtiön kokous. Videoklubin Viisaiden kerho on toinen usein esillä ollut teema.

Juoneen varmaan tässä nyt vielä palailen myöhemmin, mutta siirrytäänpä nyt puhumaan sarjan menestyksestä. Se onkin sitten mielenkiintoinen aihe. Kuten muistaakseni joskus viime vuonna esseechatissa olen kertonut, niin NM on ollut juuri Serranoihin verrattuna menestyneempi palkinnot huomioon ottaen. Näyttelijöiden palkinnoista mainitsen vasta hahmojen yhteydessä, joten mainitaan tässä vain, että itse sarja ja sen tekijät ovat saaneet lukuisia palkintoja. Sarja on saanut kaksi palkintoa parhaasta tv-sarjasta. Serranot ovat tässä jääneet paljon jälkeen. Jos nyt vielä jäämme, hetkeksi pohtimaan sarjojen välistä pientä kilpailuasetelmaa, niin on muistettava että NM:ssä on monesti ollut viittauksia Serranoihin. Juonikuviollisesti sarjat ovat myös olleet yhtenäisiä. Olen esseechatissa kesän aikana maininnut yhteneväisyydet tavaroiden rikkomisen naamioimisesta ryöstöksi, ja Mrs Doubtifire-elokuvan. ravintolakohtauksen matkimisesta. Kolmas samanlainen tapaus tuli juuri nyt mieleen, ja myös esille. NM-sarjan toiseksi viimeisessä jaksossahan Belenin hääpuvun tekevät itse Vittori&Lucchino. He jopa tekevät ns. cameo-esiintymisen jaksossa (kuten Santiago Segura sarjan aivan ensimmäisessä jaksossa). Serranothan käyttivät myös hyväkseen tätä muotisuunnittelija-paria. Kuitenkaan kaksikko ei esiinny sarjassa, vaan Diegoa ja Santia luullaan virheellisesti kaksikoksi. Kyseinen jaksohan oli jakso 102, äijätrion ollessa Emilian kera Milanossa. Serranoita enemmän NM:ssä on ollut viittauksia, Francon aika-sarjaan (espanjaksi Cuentame). Tämä sarja on voittanut kolminkertaisen määrän palkintoja kuin NM. Joten, jos ajattelemme, mikä olisi ollut NM:n pahin kilpailija, niin ehkä se on voinutkin olla Serranoiden sijaan Francon aika. Kuitenkin tätä vastaan sotii jo kaksi asiaa. Cuentame eroaa täysin NM:stä, joten siinä mielessä sarjoja ei voi paljolti verrata keskenään. Sen lisäksi NM-sarjan lopun tuntien (Telecinco osti oikeudet, => syntyi La que se avecina) saamme selvän merkin siitä, että ainakin Serranoita pyörittänyt Telecinco näki NM:n riittävän suurena uhkana. Suomessa voisin kyllä sanoa Serranoiden olleen NM:ää suositumpi. Kuten olen joskus maininnut, niin luultavasti syy on siinä, että sarja on ehkä sitten liiaksi tilannekomedian kaltainen, ja siten liiaksi tutumpien jenkkisarjojen oloinen. Lisäksi uskon Serranoiden vetäneen enemmän nuoria katsojia puoleensa, koska siellä oli enemmän samanikäisiä hahmoja, johon samaistua. NM:ssä ainoa vakituinen lapsihahmo on Josemi, joka omalla superälykkyydellään ei ehkä ole niin hyvää samaistumisen pohjaa tuottanut.

Olen tuossa ylhäällä jo joistain samaistumisista Serranoiden ja NM:n kohdalla puhunut. Yksi mielenkiintoinen yksityiskohta on tietysti se (kuten olen joskus maininnut), että molempien sarjojen tekemisissä on aktiivisesti mukana sisaruskaksikko (Caballerot NM:ssä ja Ejicat Serranoissa). Lisäksi sisaruskaksikoiden miehet (molemmissa tapauksissa sarjojen luojat) ovat olleet yhdessä sarjan Lucia- nimistä hahmoa näyttelevän näyttelijän kanssa.

Tästä voinkin siirtyä analysoimaan hieman sarjan hahmoja. Teksteistä ei tule läheskään yhtä pitkiä, kuin S-T:n tälle palstalle postaamat, mutta koetetaan ainakin pari lausetta jokaisesta. sanoa. Asiantuntijapalstani hahmoanalyysien tapaan puhun lyhyesti myös jokaisen hahmon näyttelijästä.

Etenen tässä siinä järjestyksessä, että analysoin ensin sarjan alussa mukana olleet hahmot asumisen/toimimisen suhteen talon suuntaisesti alhaalta ylös.

Ensimmäiseksi vuoroon tuleekin sarjan yksi kantavimmista hahmoista, talonmies Emilio. Hahmosta voisikin tässä alkaa kirjoittaa, vaikka kuinka pitkää romaania, mutta pysytäänpä tässä n. 200 sanassa. Emilio oli siis talonyhtiön talonmies, niin sanottu jokapaikan höylä. Hahmo on ehkä sen eniten sarjassa muuttunut hahmo. Sarjan alussa häntä pystyi hyvin kuvaamaan hölmöksi mieheksi, mutta sarjan aikana Emilio oli ehtinyt opiskellakin. Hänestä tuli myös viimeisissä jaksoissa omistaja, talonyhtiön lahjoittaessa Emilion asuttaman porterian tälle häälahjana asunnoksi. Toki Emilio on tehnyt sarjan lopussakin paljon tyhmyyksiä, mutta luulisin hänen sarjan aikana kasvaneen sisäisesti. Emiliosta, kuten monesta muusta hahmosta, tulevat heti mieleen hänen useimmiten käyttämänsä fraasit. Niitä voisi tässä luetella monta, mutta mainitaanpas tässä ne tärkeimmät. Un poquito de por favor on ehkä se kuuluisin, mutta yhtiökokouksen alussa aina tullut muistutus käytöksestä on myös mieleen painuva. Muista sarjan hahmoista Emilio on ehkä eniten ollut tekemisissä Belenin kanssa. Paria voi luonnehtia sarjan pääpariksi, ja heidän välillään onkin sitten tapahtunut kaikkea. Pari sopi kohtalaisen hyvin yhteen, vaikka molemmilla oli omat sotkunsa ja yrityksensä löytää parempaa. Joten kaikesta huolimatta Belen on selvästi ollut se Emilion valittu. Belenin jälkeen Emilio oli eniten tekemisissä Viisaiden kerhon jäsenten välillä. Näihin suhde oli koko sarjan aikana hyvä. Isänsä, Marianon, kanssa Emilaolla tosin meni usein hermot. Videoklubin omistajan, Pacon, kanssa kehkeytyi myös viimeisissä jaksoissa riita Belenistä, jonka he sitten koskettavasti sopivat viimeisessä jaksossa. Viisaiden kerhon jälkeen Emilion suuri tuki ja turva oli Juan Cuesta. Juan oli suurimmaksi osaksi sarjaa talonyhtiön puheenjohtaja, siis Emilion esimies. Emilio piti Juania omana isänään, ja oli aina miehen tukena, vaikka tämä välillä tekikin asioita väärin. Eli erittäin hyvä suhde. Muihin talon asukkaisiin Emiliolla oli sitten myös hyvä suhde. Mummotrio tosin hänelle usein kaikesta valittivat, muuta niinhän he tekivät kaikille muillekin. Emilio nähtiin usein palkollisena, ja siksi ehkä hieman alempiarvoisena. Häntä kuitenkin kaivattiin, ja talonmiehen poissa ollessa usein huomattiin, että miten vaikeata sitä onkaan olla ilman talonmiestä.

Emilion hahmon takana on ehkä se sarjan avulla suurimman kuuluisuuteen noussut näyttelijä Fernando Tejero. Tejero on saanut sarjan ansiosta yhteensä kolme palkintoa ja neljä ehdokkuutta. Näiden lisäksi Tejerolta löytyy myös Goya-patsas (paras uusi näyttelijä, Dias de fútbol (2003)). NM-sarjan lisäksi Tejero on ollut mukana muissa sarjoissa (mm. Periodistas). Jo mainitun Goya-patsaan tuottaneen elokuvan lisäksi, Tejero on ollut mukana mm. elokuvissa Crimen ferpecto, Torremolinos 73 ja Javier Bardem-elokuvassa Maanatain auringossa. Tejerosta puhuttaessa on myös mainittava, että hänen tiedetään olevan hyvää pataa NM-vastanäyttelijän Malena Alterion (Belen) kanssa. Hän on tehnyt paljon yhteistyötä Ernesto Alterion (Malenan veli), Alberto San Juanin, Andrés Liman ja Guillermo Toledon kanssa.

Jätän nyt Pacon analysoinnin myöhemmäksi ja siirryn suoraan 1B asunnon asukkaisiin ja Mauriin. Maurin oli ehdottomasti omia suosikkihahmojani koko sarjassa. Mauri oli siis sarjan alussa parinsa Fernandon kanssa asuva homo. Molemmat piilottelivat asiaa sarjan alussa, lähinnä Fernandon toiveesta. Kuitenkin ensimmäisen kauden lopussa he tulevat ulos kaapista. Tämä johtaa siihen, että Fernando lähtee Lontooseen, ja Mauri jää yksin. Ei kauan kuitenkaan kestä, kun Maurilla on jo seuraava mies. Siinä välissä hän on jo hankkinut uuden asuinkumppanin, Bean, ja päättänyt jopa lahjoittaa siemenensä, jotta lesbo Bea saisi lapsen. Fernando tulee lopulta takaisin, ja kommellusten jälkeen pari menee naimisiin. Maurin viehätys oli minulla siinä, että hän oli koko sarjan aikana omalla tavallaan hauskan neuroottinen ja epävarma. Mauri oli hahmona mitä kliseisin homo, mutta hänessä oli myös sitä särmää. Maurilla oli Emilion tapaan myös omat fraasinsa, liittyen usein siihen, että tuo ja tuo ovat varmasti homoja. Fernando oli siis Maurin tärkein suhde sarjassa. Fernando oli kaksikosta se piilohomo, ja oli usein helisemässä Maurin kanssa. Kuitenkin lopulta kaikki meni näilläkin hyvin. Toinen tärkeä hahmo Maurille sarjassa oli suhde Beaan. Pari siis hankki yhteisen lapsen, joka tietysti toi heidät läheiseen yhteyteen.

Maurista saamme kiittää Luis Merloa, jonka menestys on ollut sarjan myötä Tejeron luokkaa, tai jopa parempaa. Merlo kuuluu vahvaan näyttelijäsukuun. Hänen äitinsä on näyttelijä Maria Luisa Merlo (esitti Maurin äitiä NM:ssä) ja isä näyttelijä Carlos Larrañaga. Merlon sisaruksia ovat näyttelijät Kako Larrañaga ja Amparo Larrañaga. Hänen veljensä Pedro Larrañaga on naimisissa Maribel Verdun kanssa. Merlo on NM:n kautta voittanut kaksi palkintoa. Muista näyttelijäkokemuksista voidaan mainita 90-luvun alun teatterityöt, jossa oli mukana myös tuleva NM-vastanäyttelijä Eva Isanta.

Mutta nyt on lopettava tämä NM-analyysi. Jatkoa seuraa sitten joko jo ensi viikolla tai sitten vasta seuraavalla. Postaan jatkon vatausviestinä tämän viestin perään.
Banneri, joka rikkoi SPK -foorumin mittasääntöjä, poistettu Operatiivisen ylläpidon toimesta!
Myös toinen poistettu, merkkirajan takia.
Myös kolmas poistettu, merkkirajan takia.

LOS SERRANOS- HASTA SIEMPRE
Avatar
kkiljun
Kirjastodiego
 
Viestit: 8010
Liittynyt: Ma Marras 26, 2007 5:15
Paikkakunta: Helsinki

Paluu Naapureina Madridissa

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 3 vierailijaa