Ensinnäkin kehut novellin mittaisesta selostuksesta. (On siinä vaivaa. Miksi niitä muuten tehdään? Televisiottomille Serrano-faneille?)
Näköjään muutkin ovat jaksosta pitäneet. Oli monta suurta teemaa samassa.
Viisikymppisyys, vanhenemisen myöntäminen.
Yhteisöllisyys.
Lapsuuden haaveet.
Laiton siirtolaisuus.
Myötätunto ja sääli.
Mustasukkaisuus.
Leskeys peräti tuplana.
Alkoi väkisin miettimään mitä sitä itse tekisi moisen kulkijan kohdatessaan.
Minulta on aiemmin kysytty kuinka toimin jos törmäämme tuollaiseen Kanarian vuorilla, kaukana ihmisten ilmoilta. Sanoin että jos on rauhallinen kohtaaminen, niin tarjoan kiipeilyrepustani kaikki herkkuruuat ja lyön satasen käteen toivottaen onnea.
Mutta eihän niitä siirtolaisia tyhjillä vuorilla ole edes muuten, saati ryöstöaikeissa, kun kaupungeistahan ne töitä haikailevat.
Olen aiemmin kuullut BBC:ltä että tosielämässä tuo paperiton sakki siirretään ennemmin myöhemmin Kanarialta Madridiin, ja - päästetään siellä vapaaksi! Tämä siksi, että he ovat tuhonneet mahdolliset paperinsa ja useimmiten on liian vaikeaa selvittää mihin palautus suuntautuisi. Osa voi olla oikeita pakolaisiakin.
Saas nähdä mihin Serranot malilaisensa (?) panevat.
Espanjan ja Italian talouden tietyt osat kuten maanviljely, pyörii paljolti afroja riistopalkalla työllistäen. Nyt lamassa siellä on herätty siihen että jokainen vie pienipalkkaisen työn espanjalaiselta. Farmarit ovat tottuneet maksamaan alle euron tunnilta tms. eivätkä tietenkään halua vaihtaa espanjalaiseen koska rikastuvat itse.
On siinä soppa.
Jos siis eivät saa töitä, joko elävät sotulla (miljoonia halukkaita olisi heti tulossa) tai sotun puutteessa tekevät nälkäänsä rikoksia (todella pelottavaa). Ja jos työllistyvät, lisäävät työttömyyttä.
(Poimivatko suomalaiset enää mansikoitamme? Ei kelpaa se työ. Siivoavatko? Eivät, sillä palkat ovat romahtaneet em.syystä. SOL yms. firmat rikastuvat.)
On tämä iso teema.
Mutta Serrano- siirtolaislääkärit, kielitaidottomatkin, ovat harvassa. Lääkärihän voisi kielipuolenakin aloittaa sairaalavahtimestarin apulaisena tms. Kuinkas työllistät sen normitapauksen, lukutaidottoman? Entä 500 000 sellaista? (Olen itse nähnyt pakolaisten ja siirtolaisten työllistymistä läheltä, paljonkin. Upeista tyypeistä aina wahhabimuslimeihin. )
Kässäritiimi ei ollut ottanut ilmapallosta mitään irti. Kyllä minä olisin

saanut Diegon ylös, saamaan samppanjapullon korkista silmäänsä ja horjahtamaan korista. Siellä se sitten olisi viettänyt synttäriä roikkuen ankkuriköydestä korin alla, silmä mustana, viinistä märkänä, Santa Justan yllä.
Argh, mulla on tänä vuonna sama merkkipaalu kuin Diegolla tässä. Minä menen ainakin jonnekin ylös! Nynny- Diego ei koskaan löydä miestä itsestään. Kun vuorikiipeilyreissuni jouduttiin perumaan, aion joko laskuvarjokurssille (soolona tietty) tai ainakin purjelennolle. Jollakin tavalla pitää saada kakki housuun... Niin tämä housuosuushan on jo nähty Serranoissa. Santi Intiassa, vai kuka se oli?